VIATA PRIN OCHII UNUI AVOCAT – Profesorul Mihai Hotca, despre "Viata prin ochii unui avocat" in secolul XXI: "Am inceput sa las, din cand in cand, preocuparile de natura strict juridica si sa scriu despre sistemul ticalosit, statul paralel, modestie, empatie, incompetenta, liber-arbitru, temperament, caracter... Netrebnicii din sistem se pot gasi intr-o dubla postura... Institutiile si autoritatile publice sunt precum padurile... pe langa oamenii cinstiti, se gasesc si ticalosi”
Data: 02 March 2018, 14:02 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1761 afisari
„Unii dintre cei care ajung la putere, indiferent de domeniul in care exercita astfel de prerogative, isi schimba in mod negativ comportamentul, uneori fiind chiar de nerecunoscut. Aceasta boala sociala are un nume: betia puterii” - citatul de mai sus se regaseste in "Viata prin ochii unui avocat", cea mai noua lucrare a prof.dr. Mihai Adrian Hotca publicata in Colectia Eseuri a Editurii Universul Juridic. Cunoscut ca profesionist al Dreptului cu o experienta de peste 20 de ani in avocatura si in domeniul universitar, profesorul Mihai Adrian Hotca a decis la inceputul acestui an sa isi publice propriile puncte de vedere in ceea ce priveste anumite teme din agenda omului secolului al XXI-lea, vazute prin ochii unui avocat. In "Viata prin ochii unui avocat", Mihai Adrian Hotca a consemnat, asa cum insusi a afirmat “idei, opinii, ganduri, sentimente si chiar trairi privitoare la anumite aspecte esentiale sau chiar neesentiale ale vietii omului”. Pe scurt, ”Viata prin ochii uni avocat” este lucrarea pe care ar trebui sa o citeasca toti cei din sistemul juridic/judiciar, dar si cei din afara lui, care vor sa vada cum este perceputa viata prin ochii unui profesionist al Dreptului.
Printre cei care au avut ocazia de a afla gandurile exprimate in cartea „Viata prin ochii unui avocat” de catre profesorul Mihai Hotca este prof.dr. Ovidiu Predescu, vicepresedinte al Uniunii Juristilor din Romani si director al publicatiilor „Dreptul”, care a descris „Viata prin ochii unui avocat” ca fiind o lucrarea care, „desi este departe de a fi o carte juridica propriu-zisa, pune accentul asupra modului in care viata omului este observata prin ochii unui avocat.”
Iata ce spune "Autorul" Mihai Adrian Hotca despre carte "Viata prin ochii unui avocat":
„Fidel ideii ca omul, in general, dar mai ales cel care exercita o profesie, detine o functie ori practica o meserie sau orice alta ocupatie, are nevoie din cand in cand de un repaos sabatic, in scopul evadarii temporare din cutia socio-profesionala specifica, pentru a observa si analiza lumea in plenitudinea ei, intre copertile acestei carti abordez cateva subiecte care mi s-au parut interesante, dar care pot fi considerate de altii banale sau neinsemnate, si care au fost, probabil, tratate la un nivel superior celui din prezenta lucrare.
Asa am inceput sa las, din cand in cand, pentru perioade relativ scurte, preocuparile de natura strict juridica si sa scriu despre sistemul ticalosit, statul paralel, modestie, empatie, incompetenta, liber-arbitru, temperament, caracter si despre multe alte subiecte care pentru mine sunt relevante, in principal, din perspectiva omului atasat de societatea din care face parte si, in subsidiar, ca fructe oprite sau exotice fata de meniul oferit de profesia de jurist.
Intr-o zi, pur si simplu m-am intrebat: De ce sa nu-mi exprim propriile puncte de vedere sau, daca sunt de acord cu cele deja exprimate, de ce sa nu ader la opiniile altora si, eventual, sa mai adaug cate ceva, in ceea ce priveste anumite teme din agenda omului secolului al XXI-lea?
Ca slujitor, de peste 20 de ani, atat al profesiei de avocat, cat si al celei de profesor am avut prilejul sa intalnesc oameni din toate sferele societatii. in acesti ani, am interactionat cu oameni tineri (mai ales cu studentii mei), oameni politici, oameni bogati, oameni saraci, oameni inteligenti, oameni limitati din punct de vedere intelectual, escroci, oameni cinstiti, oameni modesti, oameni aroganti, oameni curajosi, oameni fricosi etc. Aceste contacte mi-au oferit ocazia sa observ diverse tipuri de personalitate umana, sa vad calitati ori defecte ale omului, sa ma confrunt cu probleme de naturi diverse, sa remarc aspecte pozitive, sa observ lucruri neplacute sau sa identific solutii.
Plecand de la constatarile ex propriis sensibus si luand in considerare bruma de cultura generala pe care cred ca o am, in randurile acestei lucrari am consemnat idei, opinii, ganduri, sentimente si chiar trairi privitoare la anumite aspecte esentiale sau chiar neesentiale ale vietii omului.
Mai pe scurt, aceasta este Viata prin ochii unui avocat."
Prof. univ. dr. Ovidiu Predescu despre carte:
"Mihai Adrian Hotca, autorul cartii Cugetarile unui avocat, este profesor in domeniul stiintelor juridice si avocat de bara, in Baroul Bucuresti, coordonand societatea de avocatura Hotca&Asociatii.
Inca de la inceputul anilor 2000, acesta a scris constant lucari juridice in mai multe ramuri ale Dreptului, dar in principal in domeniul Dreptului penal si al Dreptului contraventional.
Avand o experienta de peste 20 de ani atat in calitate de cadru didactic, cat si in profesia de avocat, autorul a ajuns intr-o perioada a carierei ce-i permite sa aiba o imagine de ansamblu asupra fenomenului juridic.
Confruntandu-se in fiecare zi cu problemele practice rezultate din cazurile pe care le are in lucru, Mihai Adrian Hotca a devenit depozitarul unor informatii utile privind chestiunile legale intalnite in activitatea zilnica, imprejurare ce constituie o premisa a experientei sale profesionale.
Autorul este dedicat ideii ca oricine exercita o profesie, detine o functie ori practica o meserie sau orice alta ocupatie are nevoie de momente de evadare din lumea profesionala, pentru a observa si analiza obiectiv lumea in care traieste.
Am avut placuta si onoranta ocazie de a face prima lectura a manuscrisului acestei carti si am constatat faptul ca autorul abordeaza teme extrinseci domeniului Dreptului, fara insa a abandona niciun moment constantele acestuia, examinand subiecte importante din filosofie, etica, psihologie, politica, comunicare, istorie, futurologie etc.
Iata cateva subiecte care-si gasesc un binemeritat loc in carte: Despre ABC-ul vietii; Iesirea omului din cutia sociala; Pretextul si motivul; Incompetenta si prostia; Efectul contagios al faptelor bune si faptelor rele; Prezentul permanent; Temperamentul, cracterul, aptitudinile speciale si inteligenta – elemente esentiale ale personalitatii omului; Moralitatea si legalitatea; Sa nu tragem in intreprinzatori; Maretia lucrurilor simple s.a.
Atrage atentia in mod semnificativ maniera originala prin care autorul stabileste, aproape la fiecare capitol si sectiune a lucrarii, coordonatele acestora prin invocarea unor cugetari si aforisme celebre, apartinand unor personalitati insemnate ale culturii universale, precum Confucius (sau Kong Fu Zi), Friedrich Wilhelm Nietzsche, Albert Einstein, Winston Churchill s.a.; deopotriva, profesorul Mihai Adrian Hotca se refera la ziceri populare in acord cu temele abordate ori foloseste propriile cugetari pentru a sustine mai bine continutul ideatic al textului.
Plecand de la ceea ce a trait direct (ex propriis sensibus), bazandu-se pe cultura sa generala remarcabila si pe o bibliografie atent si inspirat aleasa, autorul abordeaza si prezinta idei, opinii, ganduri, sentimente si chiar trairi privitoare la anumite aspecte fundamentale ale vietii omului.
Cugetarile unui avocat este o lucrare care, volens nolens, desi este departe de a fi o carte juridica propriu-zisa, pune accentul asupra modului in care viata omului este observata prin ochii unui avocat.
Astfel, profesorul Mihai Adrian Hotca imbogateste colectia Eseuri a Editurii Universul Juridic cu o noua lucrare valoroasa, iar coordonatorului acesteia nu-i mai ramane decat sa-l felicite pe autor pentru modul aparte in care si-a exercitat dreptul la libertatea de creatie. Excelsior, domnule profesor!
Prof. univ. dr. Ovidiu Predescu
Coordonator al colectiei Eseuri"
Mai jos redam, exempli gratia, cateva extrase din carte:
“Omul nu trebuie sa uite totusi ca morala are ca finalitate principala realizarea binelui colectiv si, implicit, a celui individual. Cu alte cuvinte, morala – ca sistem de reguli interumane – are ca obiectiv obtinerea binelui si evitarea raului. Se poate afirma, asadar, ca omul moral isi diriguieste comportamentul facand binele, in timp ce omul imoral isi dirijeaza conduita facand contrariul (raul). Morala opereaza cu diada: recompensa-oprobriu”.
„Institutiile si autoritatile publice sunt precum padurile, deoarece, in interiorul acestora, pe langa oamenii cinstiti, se gasesc si ticalosi, la fel cum padurile au uscaturile lor. Netrebnicii din sistem se pot gasi intr-o dubla postura. Pe de o parte, acestia pot detine simple functii de executie, fara importanta institutionala, situatii in care efectele negative sunt limitate la cazurile de care se ocupa. Pe de alta parte, ticalosii sistemului se pot afla in pozitii de conducere (decizie), situatii in care consecintele incorectitudinii lor sunt mai grave si mai extinse”.
„Teoretic, democratia este o forma de organizare a statului (regim politic) in care puterea este exercitata de popor. Democratia, ca institutie politica (a se citi concept), se afla in interdependenta cu un alt concept, foarte important, statul de drept. Aceste doua concepte – democratie si stat de drept – se afla intr-un raport de interconditionare, fiind imposibila existenta unuia fara fiinta celuilalt”.
„Desi este folosita butada potrivit careia poporul are intotdeauna dreptate, pot exista si cazuri cand poporul nu stie ce vrea sau cand urmareste atingerea unor finalitati contrare drepturilor si libertatilor recunoscute si care trebuie garantate de sistemul juridic. Istoria, veche sau recenta, consemneaza astfel de situatii, in care poporul s-a inselat si a dat sau a fost constrans sa dea puterea in mana unor dictatori”.
„Unii dintre cei care ajung la putere, indiferent de domeniul in care exercita astfel de prerogative, isi schimba in mod negativ comportamentul, uneori fiind chiar de nerecunoscut. Aceasta boala sociala are un nume: betia puterii”.
„Mirajul detinerii unor parghii sau instrumente ale puterii, indiferent de sfera relatiilor sociale avuta in vedere, ii imbata pe unii dintre cei in cauza, care voit sau nevoit ajung intr-o stare de tulburare psihica similara intoxicatiei cu alcool sau cu alte substante psihoactive”.
„Comunicarea pozitiva este importanta in orice domeniu si in orice relatie interumana, dar presupune, printre cerintele sine qua non, constientizarea trairilor afective proprii si ale celor din jur. Cunoasterea de sine, autocontrolul afectiv, precum si transpunerea emotionala in mintea si trairile interlocutorilor sunt indispensabile pentru stabilirea si derularea unor raporturi sociale puternice si sanatoase”.
„In mod paradoxal, chiar oamenii geniali (sau mai ales acestia) pot fi ignoranti sadea in domenii care nici macar nu necesita un nivel ridicat de inteligenta. Tot in acest context se potriveste o alta vorba din popor, conform careia: Nu trebuie sa cobori la nivelul prostului, ca te va bate cu experienta! Ignoranta este o particularitate ce vizeaza cunostintele de baza sau elementare, respectiv acel minimum minimorum de cunostinte pe care omul trebuie sa le posede pentru recunoastere sociala”.
„Din pacate, in zilele noastre, este frecvent intalnita subcultura tupeului. Acest tip de subcultura este relativ des intalnit, in timp ce modestia este o rara avis (pasare rara). Faptul ca aroganta este in prim-planul societatii este confirmat de mass-media, care are audienta mai mare atunci cand prezinta persoane cu tupeu, agresive sau de conditie morala indoielnica. Explicatia pentru o astfel de situatie este simpla: educatia din familie si, uneori, cea institutionalizata este necorespunzatoare”.
„Probabil, cea mai inalta treapta a evolutiei umane va exista atunci cand ceea ce va fi considerat ilegal va fi si imoral, iar ceea ce va fi apreciat ca legal va fi si moral. Altfel spus, acest deziderat presupune ca moralitatea sa se afle in raport de identitate cu legalitatea sau sa fie genul proxim al legalitatii, iar imoralitatea sa fie genul proxim al ilegalitatii”.
„Dintr-o alta perspectiva, cu cat functia ocupata de o persoana ce nu intruneste calitatile minime specifice este mai inalta, cu atat daunele sociale produse ca urmare a incompetentei sunt mai grave. Incompetentul cu pozitie inalta face mult mai vizibila inadecvarea sa, intrucat o functie sau o activitate importanta este mult mai expusa analizei sau atentiei celorlalti oameni”.
„Omul aflat in situatii de conflict, de criza sau in alte ipostaze neplacute lasa frau liber sentimentelor negative, actioneaza disproportionat si este impins de dorinte revansarde, pierzand din vedere faptul ca intretinerea acestor trairi este consumatoare de energie, care poate fi folosita in scopuri nobile sau benigne. Conflictele sociale purtate intre persoane care au un trecut comun nu au niciodata un castigator definitiv, intrucat cei care pierd pe moment disputa sau altii din anturajul lor, foarte probabil, vor incerca sa se razbune. si asa se dezvolta o adevarata spirala a conflictului, care putea sa fie oprita sau prevenita inainte de a incepe”.
„Armonizarea interesului personal cu cel comun nu inseamna excluderea beneficiilor egoiste, ci numai corelarea acestora din urma cu cele care au relevanta sociala generala. Atunci cand vrem sa atingem un scop mai mult sau mai putin egoist, este bine sa nu fim impasibili, ci, dimpotriva, sa tinem seama de efectele comportamentului nostru asupra celorlalti, de protectia mediului si de modul in care ceea ce facem noi influenteaza viitorul”.
„Cand calatorim pe drumul vietii, indiferent ca mergem pe un traseu amenajat sau pe un teren viran, este, daca nu necesar, cel putin util sa privim atat in oglinda retrovizoare, pentru a anticipa probabilul, cat si in fata, prin parbriz, pentru a fi pregatiti de impactul cu improbabilul. Intr-adevar, impredictibilul vine, intotdeauna, din fata si este mereu surprinzator”.
„Mitul recipientului Pandorei ne invata sa fim orientati spre cunoastere, dar sa avem o conduita prudenta atunci cand accesam necunoscutul, si sa credem permanent in steaua noastra, indiferent de vicisitudini, daca scopul pe care-l urmarim este posibil, moral si legal”.
„Scepticismul, pesimismul si autovictimizarea realizeaza un cerc vicios care determina neincrederea celor aflati intr-o atare situatie in semenii lor”.
„Viata noastra cea de toate zilele este incorsetata de paradigme (modele) si reguli. Nu rare sunt cazurile in care procedurile, termenele, formele sau protocoalele prevaleaza asupra substantei sau fondului lucrurilor. Astfel, daca nu sunt respectate anumite termene, sorocite in materia procedurilor judiciare, cei in cauza pot pierde drepturile deduse judecatii, alte drepturi recunoscute de lege sau chiar libertatea”.
„Ultimii ani ai secolului al XX-lea au marcat definitiv trecerea ireversibila, in majoritatea domeniilor de activitate, cel putin in viitorul previzibil, de la era fizica la era digitala, iar prezentul ne ofera o digitalizare din ce in ce mai evidenta a vietii politice, economice, sociale sau culturale. Practic, asistam la informatizarea accentuata a tuturor componentelor societatii prezentului (administratie, educatie, cultura, politica etc.)”.
„Cei care infatiseaza adevaratele motive ce stau la originea conduitei lor sau cei care, fara a le exhiba, nu le camufleaza prin pretexte sunt oamenii ce pun pe primul loc onestitatea, interesul general si demnitatea. Acestia sunt oamenii cinstiti, generosi si demni, pe umerii carora s-a bazat intotdeauna evolutia sau progresul si se sprijina in prezent societatea”.
„In mod paradoxal, bunatatea si rautatea, caracteristici umane contrare, genereaza acelasi efect de contagiune, imitare sociala. Insa exista si cel putin doua diferente, din perspectiva efectelor produse de faptele bune si de cele rele de natura ilicita”.
„Coruptia nu doar genereaza saracie, ci se hraneste cu aceasta si se dezvolta pe seama acesteia. Coruptia are ca efect, paradoxal si pervers, nu numai saracirea celor cu nivel de trai modest, ci si imbogatirea celor cu nivel de trai ridicat. Cu cat anumite persoane se imbogatesc prin intermediul coruptiei, cu atat mai mult ceilalti cetateni vor avea un nivel de trai mai scazut”.
„Viata este ca un ghem de ata care trebuie sa treaca prin urechile acului, dar nu o poate face in aceasta forma, astfel ca acest ghem trebuie desfacut intr-un fir intins si cat mai drept”.
„In grupurile sociale cu scopuri licite pot exista atat oi albe, cat si oi negre, dupa cum si in grupurile sociale cu scopuri ilicite pot fi intalnite ambele categorii de membri; ceea ce difera insa este proportia, care in primul caz este in favoarea oilor albe, iar in al doilea este in avantajul oilor negre”.
„Orice om are dreptul sa mearga pe traseul turmei sale, dar nivelul sau social foarte probabil va fi unul similar cu cel mediu al grupului din care face parte. Uneori, un membru de exceptie al unei organizatii poate, prin calitatile sale exceptionale, sa creasca valoarea si prestigiul grupului sau. De regula, daca organizatia este una valoroasa, atunci nivelul membrilor si, implicit, al oilor albe din cadrul acesteia va fi unul ridicat. Asadar, conteaza cu cine te asociezi, fiind potrivit proverbul: „Spune-mi cu cine te insotesti si-ti voi spune cine esti””.
„Cunoasterea riscurilor sau consecintelor negative ce pot surveni in cazul in care cadem in capcana efectului de halou constituie un imbold suficient pentru a ne convinge ca nu este vorba despre o risipa de energie atunci cand nu ne lasam pacaliti de prima impresie, de aspecte superficiale sau de aparente inselatoare”.
„Cei care privesc spre oamenii cu pozitii sociale importante (conducatori politici, judecatori sau alte persoane care detin intr-un fel sau altul functii importante) observa, in principal, puterea si privilegiile functiilor (pot lua anumite decizii, pot pune sau schimba persoane din functii, au masina la scara, venituri mari, respect social s.a.m.d.) si mai putin sau aproape deloc restrictiile si obligatiile asociate functiilor (expunerea publica a vietii private, obligatii, incompatibilitati etc.)”.
„Traim intr-o lume pe care nu o intelegem, dominata de Lebedele Negre si de obsesia umana pentru predictibil si siguranta. Solutia lui Taleb la aceasta problema fundamentala este antifragilitatea, adica trecerea omului prin evenimente si ramanerea nevatamat la incetarea acestora”.
„atat adolescentii, cat si parintii, dupa ce constientizeaza existenta conflictului intre generatii, daca doresc solutionarea pozitiva a acestuia, trebuie sa ofere concesii reciproce, prin folosirea criteriului avantajelor comune si cu respectarea tezei ca purtarea conflictului consuma in mod inutil energie, care poate fi folosita in alte scopuri mult mai importante. Sau, mai simplu spus, trebuie atins nivelul unei armonizari a intereselor reciproce concordante sau complementare. Acest deziderat este greu de realizat, dar nu este imposibil de obtinut. Apoi, gustul succesului merita osteneala”.
„Analizand cu atentie perioadele de grandoare si cele de decadere economica, luand in considerare si informatii oferite de alte discipline, precum psihologia, etica, bilogia, istoria etc. se poate sustine ca economia se comporta ca un organism viu. Economia poate fi stresata sau vatamata de o multitudine de factori, iar reactia sa fata de acestia este una similara cu cea a organismelor animale, astfel ca pentru mai buna intelegere a suferintelor economiei este necesara examinarea comparativa a functionarii acesteia cu modul cum se comporta natura si, parte din aceasta, adica jungla”.
„Maretia scopului, la realizarea caruia vrea sa contribuie este pentru omul contemporan preferabila recompensei si fricii de sanctiune, care palesc la umbra splendorii generate de importanta obiectivului urmarit”.
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii