RADULESCU & MUSOI. Principalele modificari aparute in domeniul financiar-bancar in mai 2016 (Buletin legislativ)

Data: 10 June 2016, 14:03 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1790 afisari

Casa de avocatura Radulescu & Musoi a dat publicitatii, vineri 10 iunie 2016, un buletin legislativ, intocmit de avocatii societatii, cuprinzand principalele modificari legislative din domeniul financiar-bancar aparute in luna mai 2016.


Buletinul legislativ intocmit de Radulescu & Musoi:

ORDINUL NR. 3/2016 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA NORMELOR METODOLOGICE PRIVIND INTOCMIREA RAPORTARII CONTABILE ANUALE APLICABILE INSTITUTIILOR DE CREDIT

Ordinul nr. 3 din 5 mai 2016 pentru modificarea si completarea normelor metodologice privind intocmirea raportarii contabile anuale pentru necesitati de informatii ale ministerului finantelor publice, aplicabile institutiilor de credit, aprobate prin ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2013 („Ordinul nr. 3/2016”) a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 381, din data de 19 mai si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Ordinul nr. 3/2016 modifica si completeaza normele metodologice privind intocmirea raportarii contabile anuale pentru necesitati de informatii ale Ministerului Finantelor Publice, aplicabile institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr.1/2013 („Normele”).

Astfel, prin Ordinul nr. 3/2016 s-au stabilit regulile generale privind intocmirea, semnarea, verificarea si depunerea raportarii contabile anuale precum si formatul formularelor de raportare contabila anuala aplicabile institutiilor de credit.

In acest sens, institutiile de credit au obligatia sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, distinct de situatiile financiare anuale, cu exceptia sucursalelor institutiilor de credit din alte state membre, care au obligatia sa intocmeasca si sa depuna doar raportari contabile anuale.

Institutiile de credit care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la data de 31 decembrie a anului de raportare nu intocmesc raportarea contabila anuala, urmand sa depuna in acest sens la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o declaratie pe propria raspundere a administratorului sau a persoanei care are obligatia gestionarii institutiei de credit, care sa cuprinda toate datele de identificare:

- denumirea completa (conform certificatului de inmatriculare);

- adresa si numarul de telefon;

- numarul de inregistrare la registrul comertului;

- codul unic de inregistrare;

- capitalul social.

Ordinul nr. 3/2016 stabileste ca institutiile de credit aflate in curs de lichidare, potrivit legii, nu intocmesc raportarea contabila anuala.

Depunerea raportarii contabile anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar.

In dispozitiile Capitolului II al Ordinului nr. 3/2016 sunt prevazute toate informatiile necesare pentru completarea formularelor de raportare contabila anuala aplicabile institutiilor de credit.

In cuprinsul normelor metodologice, prevederile referitoare la stampilare se abroga.

REGULAMENTUL NR. 5/2016 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA REGULAMENTULUI ASF NR. 10/2015 PRIVIND ADMINISTRAREA FONDURILOR DE INVESTITII ALTERNATIVE

Regulamentul nr. 5 din 12/05/2016 pentru modificarea si completarea Regulamentului Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 10/2015 privind administrarea fondurilor de investitii alternative („Regulamentul nr. 5/2016”) a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 374 din 16/05/2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Regulamentul nr. 5/2016 stabileste ca cererea de autorizare a administratorilor fondurilor de investitii alternative (A.F.I.A.) va fi intocmita conform formularului si declaratiei prezentate in anexa nr. 3 la Regulamentului ASF nr. 10/2015 si in cazul A.F.I.A. care pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 74/2015 detineau calitatea de societate de investitii financiare (S.I.F.) autoadministrata.

Regulamentul nr. 5/2016 modifica si dispozitiile referitoare la procesul de validare a metodelor de masurare a riscurilor care includ prognoze si estimari bazate pe modele, precum si de validare a modelelor utilizate pentru evaluarea activelor unui F.I.A., precizand in mod expres ca se realizeaza prin metoda marcarii la model. In acest sens, cursul de specializare al persoani incadrate pe un post de executie legate direct de activitatea de administrare a portofoliilor sau de administrare a riscurilor va fi organizat de catre: CFA Institute, Professional Risk Managers' International Association, Global Association of Risk Professionals sau, cu aprobarea A.S.F., de catre o alta institutie care organizeaza cursuri/programe de pregatire profesionala similare.

Dovada obtinerii certificarii se depune la A.S.F. in termen de maximum 12 luni de la termenul prevazut la art. 63 alin. (1) din Legea 74/2015. in cazul in care dovada obtinerii certificarii nu se depune la data depunerii documentatiei complete pentru autorizarea in calitate de A.F.I.A., S.A.I./A.O.P.C. administrate intern depun la A.S.F. un document eliberat de institutia care organizeaza cursul/programul de pregatire profesionala mentionat anterior, care atesta ca persoana pentru care se solicita autorizarea pentru functia-cheie de administrare a riscurilor este inscrisa la un asemenea curs/program.

REGULAMENTUL NR. 4/2016 PRIVIND ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA ENTITATII DE SOLUTIONARE ALTERNATIVA A LITIGIILOR IN DOMENIUL FINANCIAR NONBANCAR (SAL-FIN)

Regulamentul nr. 4 din 27/04/2016 privind organizarea si functionarea Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN) („Regulamentul nr. 4/2016”) a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 383 din 19/05/2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Prin Regulamentul nr. 4/2016 se infiinteaza in cadrul A.S.F., Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul financiar nonbancar („SAL-FIN”), constituita in baza Ordonantei Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti.

SAL-FIN este organizata si functioneaza potrivit prevederilor Regulamentului nr. 4/2016 si procedurilor specifice subsecvente, avand misiunea de a organiza si solutiona, prin proceduri SAL, litigiile dintre consumatori, astfel cum acestia sunt definiti prin art. 2 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si entitatile autorizate, reglementate si/sau supravegheate de catre A.S.F., dupa caz, nascute din contracte de vanzare sau de prestare de servicii.

SAL-FIN este singura entitate de solutionare alternativa a litigiilor in domeniile in care A.S.F. are competenta, care organizeaza si administreaza proceduri SAL prin care se propune sau impune, dupa caz, o solutie partilor.

Pentru solutionarea unui litigiu cu un profesionist/comerciant prin aplicarea procedurii SAL, consumatorul trebuie sa isi exprime aceasta optiune in mod voluntar si sa se adreseze SAL-FIN in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.

Consumatorul poate apela la oricare dintre caile de solutionare a aspectelor reclamate (fara a se exclude una pe cealalta, cu exceptia cazurilor expres prevazute de OG nr. 38/2015), prevazute de:

a) Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) Ordonanta Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 233/2002;

c) Actele normative care reglementeaza dreptul persoanei de a se adresa instantelor judecatoresti competente, precum si informarii consumatorilor cu privire la caile de atac extrajudiciare.

Consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza.

Organizarea si solutionarea alternativa a litigiilor se realizeaza prin (i) procedura SAL finalizata cu propunerea unei solutii sau (ii) procedura SAL finalizata cu impunerea unei solutii, detaliate in anexa nr. 1, respectiv anexa nr. 2 din Regulamentul nr. 4/2016.

SAL-FIN raporteaza A.S.F., de indata, orice litigiu cu a carui solutionare a fost investit de catre persoanele interesate si care are ca obiect nerespectarea prevederilor legale si/sau regulamentare aplicabile entitatilor prevazute la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 113/2013, cu modificarile si completarile ulterioare ("OUG nr. 93/2012").

Conducerea SAL-FIN este asigurata de Colegiul de coordonare, format din 5 membri, dintre care 2 sunt nominalizati din partea A.S.F., unul din partea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (A.N.P.C.) si 2 din partea asociatiilor pietei financiare nonbancare si a asociatiilor de consumatori.

Colegiul de coordonare isi desfasoara activitatea in plen, care se intruneste cel putin o data pe luna sau ori de cate ori este necesar si adopta decizii cu caracter obligatoriu pentru membrii acestuia, pentru secretariat si pentru conciliatori.

Examinarea litigiilor supuse SAL-FIN se realizeaza de catre conciliatori conform procedurilor aplicabile, inscrisi in Registrul conciliatorilor. Examinarea si solutionarea litigiilor cu care a fost sesizata SAL-FIN se realizeaza, dupa caz, de catre una sau mai multe persoane inscrise in Registrul conciliatorilor, conform vointei partilor, si se finalizeaza cu pronuntarea unei hotarari motivate sau incheiere, cu respectarea procedurilor SAL, in functie de procedura aleasa.

In examinarea si solutionarea litigiilor, conciliatorii aplica procedurile adoptate de Consiliul A.S.F.

Finantarea SAL-FIN este asigurata de catre A.S.F., procedura de solutionare a litigiilor de catre SAL-FIN fiind gratuita atat pentru consumatorul, cat si pentru comerciantul parte in litigiu. Cheltuielile pentru efectuarea de expertize, traduceri de documente si alte probe suplimentare necesare in solutionarea litigiului sunt in sarcina partii care le solicita.

Entitatile autorizate, reglementate si/sau supravegheate de catre A.S.F, dupa caz, au obligatia sa informeze consumatorul, inclusiv prin publicarea pe site-ul internet, cu privire la dreptul acestuia de a apela la solutionarea alternativa a litigiilor, precum si cu privire la conditiile de accesare a procedurilor de solutionare a litigiilor.

De asemenea, entitatile mentionate mai sus au obligatia sa informeze consumatorii cu privire la faptul ca entitatea careia i se pot adresa este SAL-FIN si nu pot refuza solutionarea litigiului in cadrul SAL-FIN in cazul in care consumatorul si-a exprimat in mod expres si voluntar optiunea de solutionare.

HOTARAREA NR. 366/2016 PENTRU COMPLETAREA ART. 3 DIN ANEXA NR. 1 LA HOTARAREA GUVERNULUI NR. 717/2009 PRIVIND APROBAREA NORMELOR DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUI "PRIMA CASA"

Hotararea nr. 366 din 18/05/2016 pentru completarea art. 3 din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Prima casa" ("Hotararea nr. 366/2016") a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 387 din 20/05/2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Prin Hotararea nr. 366/2016, se aloca, pentru anul 2016, un plafon suplimentar al garantiilor care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, de 500 milioane lei.

De asemenea, Hotararea nr. 366/2016 stabileste ca finantatorii eligibili participanti in cadrul programului nu pot prelua solicitari de acordare a unei finantari garantate daca acestea conduc la depasirea plafonului alocat acestora, responsabilitatea cu privire la modalitatea de solutionare a acestor situatii revenind in totalitate finantatorului.

NORMA NR. 26/2016 PRIVIND SUPRAVEGHEREA SUCURSALELOR SOCIETATILOR DE ASIGURARE DIN STATE TERTE

Norma nr. 26 din 26/05/2016 privind supravegherea sucursalelor societatilor de asigurare din state terte (“Norma nr. 26/2016”) a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 409 din 31/05/2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.

Prevederile Normei nr. 26/2016 se aplica societatilor prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, care intentioneaza sa desfasoare activitatea de asigurare si reasigurare pe teritoriul Romaniei in conformitate cu cap. X din Legea nr. 237/2015 si pune in aplicare Ghidul Autoritatii Europene de Supraveghere pentru Asigurari si Pensii Ocupationale privind supravegherea sucursalelor intreprinderilor de asigurare din tarile terte, prevazut in anexa care face parte integranta din Norma nr. 26 din 26/05/2016.

PROIECTUL DE REGULAMENT PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA REGULAMENTULUI BANCII NATIONALE A ROMANIEI NR. 17/2012 PRIVIND UNELE CONDITII DE CREDITARE

Banca Nationala a Romaniei a publicat pe site-ul propriu Proiectul de Regulament pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 17/2012 privind unele conditii de creditare, aflat in dezbatere publica pana la data de 25.05.2016 („Proiectul”).

Proiectul a fst intocmit in scopul transpunerii in legislatia nationala a prevederilor relevante din Directiva 2014/17/UE privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidentiale si de modificare a Directivelor 2008/48/CE si 2013/36/UE si a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010 si Ghidul EBA/GL/2015/11 privind evaluarea bonitatii.

Proiectul vizeaza detalierea cerintelor regulamentare referitoare la evaluarea bonitatii si reglementarea principiilor de elaborare a politicilor de remunerare a personalului creditorului implicat in evaluarea bonitatii solicitantului de credit pentru bunuri imobile rezidentiale, precum si crearea unui regim similar celui impus creditelor imobiliare rezidentiale si pentru creditele de consum (competente derivate din Directiva 2008/48/CE privind contractele de credit pentru consumatori si de abrogare a Directivei 87/102/CEE a Consiliului, transpuse in prezent in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, cu modificarile si completarile ulterioare).

Cerintele nou introduse prin Proiect au caracter prudential si urmeaza a fi aplicate categoriilor de creditori aflate in aria de supraveghere/monitorizare a Bancii Nationale a Romaniei.

Principalele propuneri de modificare sunt:

- aplicarea, in mod corespunzator, a cerintelor referitoare la evaluarea bonitatii si in cazul institutiilor financiare nebancare inscrise numai in Registrul General, in linie cu regimul de monitorizare a activitatii acestor entitati impus de legislatia in vigoare;

- detalierea unor cerinte legate de realizarea verificarii bonitatii clientului:

- obligatia de a verifica istoricului veniturilor debitorului si a variatiei lor in timp, inclusiv prin consultarea bazelor de date de tip ”birou de credit”, precum si prin utilizarea informatiilor pe care eventual creditorul deja le are la dispozitie ori le poate obtine legal, din alte surse; verificarea se aplica si in cazul solicitarii unei majorari a creditului acordat initial;

- obligatia creditorilor de a evalua capacitatea de rambursare avand drept criteriu principal capacitatea debitorului de a genera venituri care sa asigure plata obligatiilor aferente creditului si nu faptul ca valoarea garantiei depaseste valoarea creditului, acest aspect reprezentand un element secundar in analiza;

- informatiile solicitate debitorului trebuie sa respecte principiul proportionalitatii, dar, in acelasi timp, sa asigure premisele pentru realizarea unei evaluari riguroase a bonitatii sale;

- obligatia creditorilor de a stabili, revizui, documenta si pastra procedurile si informatiile care stau la baza evaluarii capacitatii de rambursare a clientilor;

- completarea dispozitiilor existente referitoare la stabilirea gradului de indatorare astfel incat luarea in considerare a unor scenarii negative sa fie aplicabila creditelor ipotecare;

- clarificarea faptului ca obligatia de analizare a capacitatii de rambursare se realizeaza pornind de la veniturile curente ale debitorului (limita de prudenta in recunoasterea unor venituri semnificativ mai mari decat cele din istoricul debitorului, de 20%, nu a fost modificata si nici posibilitatea ca in cazuri fundamentate aceasta sa nu se aplice);

- stabilirea obligatiei de elaborare a politicilor de remunerare a personalului creditorilor implicat in evaluarea bonitatii solicitantului de credit de o maniera compatibila cu o administrare sanatoasa a riscurilor (asigurarea faptului ca remunerarea nu depinde de numarul/ponderea solicitarilor de credit acceptate).

Implementarea modificarilor aduse prin Proiect se va realiza in termen de cel mult 90 de zile de la data publicarii acestuia in Monitorul Oficial.

>>Buletinul legislativ cu principalele modificari aparute in domeniul financiar-bancar in perioada mai 2016, intocmit de Radulescu & Musoi

foto: av. Mihai Radulescu, Partener Radulescu & Musoi

Adauga comentariu

ATENTIE

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*