RADULESCU & MUSOI. Principalele modificari aparute in domeniul financiar-bancar in aprilie 2016 (Buletin legislativ)
Data: 12 May 2016, 12:49 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1733 afisari
Casa de avocatura Radulescu & Musoi a dat publicitatii, miercuri 11 mai 2016, un buletin legislativ, intocmit de avocatii societatii, cuprinzand principalele modificari legislative din domeniul financiar-bancar aparute in luna aprilie 2016.
Buletinul legislativ intocmit de Radulescu & Musoi:
REGULAMENTUL A.S.F. NR. 3/2016 PRIVIND CRITERIILE APLICABILE SI PROCEDURA PENTRU EVALUAREA PRUDENTIALA A ACHIZITIILOR SI MAJORARILOR PARTICIPATIILOR LA ENTITATILE REGLEMENTATE
Regulamentul nr. 3/2016 privind criteriile aplicabile si procedura pentru evaluarea prudentiala a achizitiilor si majorarilor participatiilor la entitatile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiara ('Regulamentul nr. 3/2016') a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 251 din data de 05 aprilie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Regulamentul nr. 3/2016 stabileste criteriile si procedura aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si majorarii participatiilor in cadrul urmatoarelor entitati:
-potentialilor achizitori si actionarilor semnificativi din cadrul societatilor de servicii de investitii financiare, societatilor de administrare a investitiilor, administratorilor fondurilor de investitii alternative, contrapartii centrale, societatilor de asigurare si/sau reasigurare;
-potentialilor achizitori si actionarilor cu participatii reprezentand 5% din drepturile de vot ale depozitarului central, altii decat operatorii de piata;
-potentialilor achizitori/actionarilor care au calitatea de operator de piata, cu participatii de cel putin 5%, dar nu mai mult de 75%, din drepturile de vot ale depozitarului central;
-potentialilor achizitori si actionarilor cu participatii reprezentand 20% din drepturile de vot ale operatorului de piata.
Potentialul achizitor, prin intermediul entitatii reglementate, dupa caz, transmite Autoritatii de Supraveghere Financiara ('A.S.F.'), in vederea aprobarii proiectului de achizitie si a calitatii de actionar semnificativ, documentele necesare, inclusiv informatiile relevante la care se face referire in anexele nr. 1 si 2 sau in anexa nr. 3, parte integranta a Regulamentului nr. 3/2016 indicand valoarea participatiei care urmeaza a fi detinuta.
Actionarii care intentioneaza sa cedeze, direct sau indirect, o participatie calificata notifica A.S.F. intentia respectiva, mentionand numarul de actiuni instrainate si cota participatiei detinute in urma cedarii.
Entitatile reglementate au obligatia de a tine o evidenta care sa le permita identificarea persoanelor care detin participatii calificate si de a solicita actionarilor lor, indiferent de cota de participare, informatiile necesare in vederea incadrarii acestora in categoria persoanelor care detin, direct sau indirect, participatii calificate.
Prin Regulamentul nr. 3/2016 se introduce conceptul de cerinta prudentiala. Astfel, la evaluarea capacitatii entitatii reglementate de a respecta cerintele prudentiale se analizeaza urmatoarele:
i) capacitatea entitatii reglementate de a respecta indicatorii de prudentialitate si sistemul de guvernanta in conformitate cu legislatia specifica aplicabila, la momentul achizitiei si ulterior achizitiei;
ii) strategia potentialului achizitor cuprinsa in planul de afaceri elaborat pentru o perioada de cel putin 3 ani, in cazul dobandirii unei pozitii calificate reprezentand cel putin 50%;
iii) capacitatea potentialului achizitor de a asigura entitatii reglementate sustinerea financiara necesara pentru activitatea desfasurata in prezent si pentru cea preconizata a fi desfasurata, suplimentarea fondurilor necesare in eventualitatea unor probleme legate de lichiditate sau solvabilitate sau pentru asigurarea respectarii cerintelor de guvernanta.
iv) In situatia in care entitatea reglementata urmeaza sa faca parte dintr-un grup ca efect al realizarii achizitiei, au relevanta urmatoarele: structura grupului sa fie de natura sa permita A.S.F. exercitarea unei supravegheri eficiente si realizarea schimbului de informatii cu autoritatile competente de supraveghere ale entitatilor grupului, inclusiv alocarea responsabilitatilor intre acestea; legaturile stranse ale entitatii reglementate cu alte persoane fizice sau juridice sau legile, reglementarile sau masurile administrative dintr-un alt stat care guverneaza persoana fizica sau juridica aflata in legaturi stranse cu entitatea reglementata sau dificultatile in aplicarea acestora nu impiedica A.S.F. sa isi indeplineasca atributiile de supraveghere; planul de afaceri furnizat de potentialul achizitor contine elemente referitoare la organizarea si activitatea viitoare a entitatii reglementate, descrierea grupului, evaluarea implicatiilor financiare ale achizitiei propuse.
Cu privire la procedura de aprobare, A.S.F. transmite potentialului achizitor, in termen de doua zile lucratoare de la inregistrare, o confirmare de primire a proiectului de achizitie.
A.S.F. are la dispozitie, pentru realizarea evaluarii, o perioada de cel mult 60 de zile lucratoare de la data confirmarii scrise de primire a proiectului de achizitie si a tuturor informatiilor si documentelor prevazute de Regulamentul nr. 3/2016.
Termenul de evaluare incepe sa se deruleze numai dupa transmiterea completa a tuturor informatiilor si documentelor solicitate.
Odata cu transmiterea confirmarii de primire, A.S.F. comunica potentialului achizitor data de expirare a perioadei de evaluare.
In cursul termenului de evaluare, dar nu mai tarziu de a 50-a zi lucratoare, A.S.F. poate solicita in scris potentialului achizitor sa transmita, in cel mult 20 de zile lucratoare, documente si informatii suplimentare necesare finalizarii evaluarii proiectului de achizitie.
A.S.F. poate respinge proiectul de achizitie si cererea de aprobare a actionarului semnificativ numai daca exista motive rezonabile in acest sens, pe baza criteriilor generale si obiective prevazute la art. 18 din Regulamentul nr. 3/2016 sau daca informatiile furnizate de potentialul achizitor raman incomplete in urma solicitarii ulterioare a A.S.F.
In realizarea evaluarii proiectului de achizitie si a potentialului achizitor, A.S.F. colaboreaza cu alte autoritati de supraveghere nationale sau din alte state membre, in cazurile in care potentialul achizitor este:
-institutie de credit, societate de asigurare, societate de reasigurare, firma de investitii sau societate de administrare a investitiilor, societate de administrare a fondurilor de investitii alternative, organism de plasament colectiv sau fond de investitii alternativ autorizat intr-un alt stat membru ori in alt sector al domeniului financiar-bancar;
-societate-mama a unei entitati din categoria celor prevazute la lit. a) care este autorizata intr-un alt stat membru sau in alt sector al domeniului financiar-bancar;
-persoana fizica sau juridica ce controleaza entitatile din categoria celor prevazute la lit. a) care este autorizata intr-un alt stat membru sau in alt sector al sistemului financiar.
A.S.F. solicita altor autoritati informatii esentiale si relevante pe care le ia in considerare la evaluarea proiectului de achizitie.
Decizia emisa de A.S.F. cu privire la proiectul de achizitie si actionarul semnificativ mentioneaza opiniile sau rezervele exprimate de autoritatea competenta a potentialului achizitor.
Potentialii evaluatori sunt evaluati dupa criteriile de evaluare stabilite in Regulamentul nr. 3/2016.
La examinarea proiectului de achizitie si, dupa caz, a informatiilor suplimentare solicitate, in vederea asigurarii administrarii corecte si prudente a entitatii reglementate vizate de achizitia propusa si luand in considerare posibila influenta a potentialului achizitor asupra acesteia, A.S.F. evalueaza caracterul adecvat al potentialului achizitor, precum si soliditatea financiara a entitatii reglementate in urma realizarii proiectului de achizitie, pe baza urmatoarelor criterii, indeplinite cumulativ:
i) reputatia/probitatea morala a potentialului achizitor;
ii) reputatia si experienta oricarei persoane care va exercita responsabilitati de conducere a entitatii reglementate, ca urmare a proiectului de achizitie;
iii) soliditatea si stabilitatea financiara a potentialului achizitor, in special in ceea ce priveste tipul de activitate desfasurata in prezent si cea preconizata a fi desfasurata de entitatea reglementata vizata de proiectul de achizitie;
iv) capacitatea entitatii reglementate de a respecta si de a se conforma permanent cerintelor prudentiale, astfel incat: (a) sa se asigure respectarea indicatorilor de prudentialitate prevazuti de legea specifica aplicabila si de reglementarile secundare emise in aplicarea acesteia, de actele normative europene cu aplicabilitate directa si, dupa caz, a celor prevazuti de alte acte normative incidente, in special de O.U.G. nr. 98/2006; (b) structura grupului in urma realizarii proiectului de achizitie sa permita exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de informatii intre autoritatile competente si alocarea responsabilitatilor intre acestea;
v) evaluarea riscurilor de spalare a banilor sau de finantare a terorismului si identificarea unor motive rezonabile de a suspecta, in legatura cu proiectul de achizitie, ca o operatiune de spalare de bani ori de finantare a terorismului este in curs, a avut loc sau se incearca a se comite, ori ca proiectul de achizitie ar putea creste riscul cu privire la acestea,
Cererile de aprobare a proiectelor de achizitie si a actionarilor semnificativi nesolutionate la data intrarii in vigoare a Regulamentului nr. 3/2016 sunt evaluate din perspectiva respectarii conditiilor prevazute de acesta, pe baza documentatiei complete prezentate in conformitate cu normele in vigoare la data depunerii cererii.
Prevederile mai sus mentionate nu impiedica A.S.F. sa solicite alte documente si informatii suplimentare, daca informatiile astfel furnizate nu sunt suficiente pentru fundamentarea deciziei.
Odata cu intrarea in vigoarea a Regulamentului nr. 3/2016 se aproga urmatoarele dispozitii:
i) art. 7 lit. e) pct. 1-5, art. 15 alin. (2), art. 16-19, art. 32 alin. (1) lit. d), art. 33 lit. e) si art. 130-135, 147 alin. (2) lit. d), 149 lit. e) si anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 13/2005 privind autorizarea si functionarea depozitarului central, caselor de compensare si contrapartilor centrale, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 60/2005 publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 983 si 983 bis din 4 noiembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
ii) art. 11 alin. (1), art. 12 alin. (2), art. 13-17, art. 26 alin. (2), pct. 5-10 din anexa nr. 1 si anexele nr. 1A-1E, pct. 8 si 9 din anexa nr. 2 si pct. 9 din anexa nr. 3 la Regulamentul nr. 2/2006 privind pietele reglementate si sistemele alternative de tranzactionare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 228 din 14 martie 2006, cu modificarile ulterioare;
iii) art. 13 alin. (1) lit. c) si art. 15 alin. (1) lit. f) din Regulamentul nr. 32/2006 privind serviciile de investitii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 121/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103 si 103 bis din 12 februarie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
iv) Regulamentul nr. 2/2009 privind regulile de procedura si criteriile aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si majorarilor participatiilor la o societate de servicii de investitii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.15/2009, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 24 martie 2009;
v) art. 15 alin. (3), art. 24 alin. (1) lit. d) si art. 28 lit. f) din Regulamentul nr. 3/2013 pentru autorizarea si functionarea contrapartilor centrale emis in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapartile centrale si registrele centrale de tranzactii, aprobat prin Hotararea Consiliului Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 28/2013, publicata in Monitorul oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552 din 30 august 2013;
vi) art. 31 alin. (1) lit. c) si art. 33 alin. (1) lit. d) din Regulamentul Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 9/2014 privind autorizarea si functionarea societatilor de administrare a investitiilor, a organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare si a depozitarilor organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 si 436 bis din 16 iunie 2014, cu modificarile ulterioare;
vii) Dispunerea de masuri a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12 din 7 iunie 2010*).
NORMA A.S.F. NR. 21/2016 PRIVIND RAPORTARILE REFERITOARE LA ACTIVITATEA DE ASIGURARE SI/SAU DE REASIGURARE
Norma nr. 21/2016 privind raportarile referitoare la activitatea de asigurare si/sau de reasigurare ('Norma 21/2016') a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 268 din data de 8 aprilie 2016 si a intrat in vigoare la aceeasi data.
Norma nr. 21/2016 reglementeaza obligatia de aplicare a ghidurilor emise de Autoritatea Europeana de Supraveghere pentru Asigurari si Pensii Ocupationale ('EIOPA'), in vederea indeplinirii cerintelor de intocmire a unor rapoarte incluse in raportarile periodice de supraveghere prevazute de prevederile legale, precum si obligatia de transmitere catre Autoritatea de Supraveghere Financiara ('A.S.F.'), a unor raportari suplimentare in scop statistic si de supraveghere intocmite pe baza evidentelor contabile si tehnico-operative.
Norma nr. 21/2016 se aplica societatilor de asigurare si reasigurare cu sediul pe teritoriul Romaniei, sucursalelor stabilite pe teritoriul Romaniei de catre societati din state terte, societatilor participative, holdingurilor de asigurare sau holdingurilor financiare mixte si sucursalelor stabilite pe teritoriul Romaniei de catre societati autorizate in alte state membre ('Entitati').
Entitatile transmit raportarile in format electronic si cu semnatura electronica extinsa.
Raportarile suplimentare se transmit A.S.F. in format electronic in aplicatia ASF-EWS, precum si in forma scrisa, pe suport hartie.
Pentru intocmirea situatiilor financiare ale entitatilor se foloseste moneda de raportare. In cazul in care se precizeaza valoarea activelor sau obligatiilor denominate in alta moneda decat moneda de raportare, valoarea lor se converteste la cursul de inchidere disponibil in ultima zi a perioadei de raportare. In cazul valorii unui element de venit sau cheltuiala valoarea de conversie in moneda de raportare este aceeasi cu valoarea de conversie utilizata in scop contabil.
Membrii conducerii executive a entitatii raportoare raspund pentru caracterul complet, corect si conform cu realitatea si cerintele prevederilor legale al raportarilor transmise A.S.F.
ORDINUL BNR NR. 2/2016 PENTRU MODIFICAREA SI COMPLETAREA ORDINULUI BANCII NATIONALE A ROMANIEI NR. 4/2015 PRIVIND FUNCTIONAREA SISTEMULUI DE PLATI TARGET2 - ROMANIA
Ordinul BNR nr. 2/2016 pentru modificarea si completarea Ordinului Bancii Nationale a Romaniei nr. 4/2015 privind functionarea sistemului de plati TARGET2 – Romania BNR ('Ordinul nr. 2/2016') a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 282 din data de 14 aprilie 2016 si a intrat in vigoare la 15 aprilie 2016.
Ordinul nr. 2/2016 aduce o serie de modificari a Anexelor prevazute in Ordinul nr. 4/2015 privind functionarea sistemului de plati TARGET2 – Romania ('Ordinul nr. 4/2015').
O modificare importanta se refera la largirea sferei de aplicare a obligatiei BNR de a pastra confidentialitatea informatiilor sensibile sau secrete si cu privire la participantiii din acelasi grup cu participantul, nu doar in ceea ce priveste informatiile apartinand participantului si clientilor acestuia.
De asemenea, Ordinul nr. 2/2016 prelungeste termenul de valabilitate a certificatelor active pentru fiecare cont PM (cont deschis la o banca centrala de un participant la TARGET2 necesar unui astfel de participant pentru a initia ordine de plata sau a primi plati prin intermediul TARGET2 si a deconta astfel de plati la o astfel de banca centrala) la cinci ani.
>>Buletinul legislativ intocmit de Radulescu & Musoi
foto: av. Roxana Musoi, Partener Radulescu & Musoi
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii