Primul Ghid de bune practici in relatia avocati- judecatori, redactat si adoptat in Baroul Cluj
Data: 28 February 2017, 14:13 | autor: L.J. | 0 comentarii | 2290 afisari
Avocatii prezenti la Adunarea Generala a Baroului Cluj au votat in unanimitate adoptarea Ghidului de bune practici cu privire la comunicarea dintre avocati si judecatori. Acesta reprezinta o premiera la nivel national si a ajuns deja in atentia altor Barouri si Curti de Apel din tara.
Ghidul nu are caracter obligatoriu, dar traseaza linii dupa care sa se desfasoare sedintele de judecata si relatia avocati-judecatori in afara salii. ”E mai mult o manifestare de intentie si o pozitie a Baroului Cluj de afirmare ca dorim sa avem relatii corecte inter-profesionale, inter-institutionale cu judecatorii membri ai Curtii de Apel Cluj, relatii care nu afecteaza sau nu influenteaza in niciun fel modul de defasurare a proceselor in care noi reprezentam partile in fata colegilor judecatori. Este un ghid facut de catre judecatorii Curtii de Apel Cluj in urma acelor seminarii de comunicare la care unii dintre viu ati participat”, a precizat decanul Baroului, Mircea Pop.
in perioada octombrie 2014 – iunie 2015, s-a derulat la Cluj-Napoca un proiect de comunicare profesionala intre judecatori şi avocaţi, initiat de Filiala Cluj a AMR, cu contributia Baroului Cluj si a Curtii de Apel Cluj, constand intr-o serie de seminarii coordonate de specialisti in comunicare şi etica, respectiv conf. univ. dr. Kadar Magor (Facultatea de stiinte Politice, Administrative şi ale Comunicarii) şi conf. univ. dr. Ion Copoeru (Facultatea de Istorie si Filosofie) din cadrul UBB Cluj. Seminariile si-au propus ca scop general identificarea problemelor de comunicare dintre cele doua profesii juridice şi gasirea soluţiilor adecvate, iar ca scop specific stabilirea unor bune practici in acest domeniu. Ca urmare a diseminarii rezultatelor, a fost formulat Ghidul de bune practici.
Ghidul se imparte in urmatoarele capitole:
MODUL DE REDACTARE A ACTELOR DE PROCEDURA
Standardizare, adoptarea unor modele.
Limitarea numarului de pagini in functie de etapa procesuala.
COMUNICAREA IN SALA DE JUDECATA
Numar mai mic de cauze pe sedinta de judecata.
intocmirea, la inceputul sedintei de judecata, a listei cauzelor in care exista avocati, respectiv a celor in care sunt prezenti toti avocatii in cauza.
Evitarea luarii cauzelor cu avocati peste rand si la rand, in absenta vreunui avocat.
Lasarea la urma a cauzelor cu martori si interogatorii, in special, stabilirea unei ore de luare a acestora.
Grila privind minutele alocate concluziilor orale.
Indicarea de catre judecator a problemelor asupra carora doreste ca avocatul sa insiste in concluzii – parteneriat judecator – avocat(ti) in elucidarea tuturor aspectelor cauzei.
Calificarea juridica sa fie facuta in cursul sedintei de judecata, prin incheiere interlocutorie, pentru ca avocatul sa stie cu privire la ce pune concluzii si cu privire la ce se apara.
Judecatorul sa indice clar daca apreciaza ca probele propuse de parti sunt insuficiente.
Indicarea de catre judecator a numarului de pagini la care se asteapta in notele scrise.
Respect reciproc intre cele doua categorii de participanti (tonul folosit, ascultarea asertiva, judecatorul sa nu vorbeasca in timp ce avocatul pune concluzii, sa nu foloseasca remarci nepotrivite).
Neluarea prin surprindere – avocatul sa invoce exceptiile, apararile, alte incidente procedurale, sa propuna probe noi, in scris, intr-un termen rezonabil anterior termenului fixat pentru judecarea cauzei, iar judecatorul, atunci cand invoca orice chestiune din oficiu (in special exceptii), sa o motiveze si sa dea timp, daca este necesar, sa fixeze un alt termen de judecata, pentru a da posibilitate avocatului sa formuleze concluzii cu privire la problema invocata.
Constientizarea mesajului transmis prin expresii faciale, tonuri, gesturi asupra celorlalti participanti din proces si a publicului din sala de judecata (atunci cand este cazul).
Incunostiintarea participantului din proces cu privire la problemele de logistica ce pot perturba bunul mers al sedintei de judecata si comunicarea dintre cele doua categorii profesionale (ex. sonorizarea salii de judecata, accesul la dosar al avocatului in timpul sedintei de judecata, afisajul electronic etc.) .
COMUNICAREA IN AFARA SALII DE JUDECATA
Comunicarea in incinta instantei de judecata
Forme de exteriorizare a respectului reciproc : salutul obisnuit dintre avocat si judecator, chiar daca urmeaza sa intre in aceeasi sala de judecata, formulele de adresare obisnuite (adica in functie de relatiile care exista intre persoanele respective si in viata privata).
Un spatiu de comunicare comun in incinta instantei, care poate fi informal (cafenea, cantina etc.) sau formal (biblioteca).
Invitarea reciproca a celor doua categorii de parteneri la evenimentele oficiale ale respectivei categorii – adunarea generala a baroului sau Zilele baroului, bilantul anual al instantei etc.
COMUNICAREA IN AFARA SEDIULUI INSTANTEI
Organizarea unor evenimente comune – 8 martie, Balul Palatului de justitie, Ziua justitiei, Ziua avocatului, microrevelion etc.
Posibilitatea unor grupuri comune de discutii pe site-uri de socializare.
Posibilitatea unor forme de socializare intre avocati si judecatori si in cadru informal, inclusiv site-uri de socializare.
Avocatii sa contribuie la intarirea aparentei de impartialitate explicand, atunci cand e cazul, ca relatia in afara salii de judecata dintre avocati sau avocati si judecatori nu influenteaza mersul actului de justitie.
FORMAREA PROFESIONALA COMUNA
Inventarierea periodica a problemelor de drept si a celor de comunicare.
Seminarii comune pe teme precise, cu rolul de a afla perspectiva celeilalte parti asupra problemei juridice si de contribui la previzibilitatea jurisprudentei.
Seminarii de comunicare.
ALTE PROPUNERI
Schimb de experienta periodic intre cele doua categorii profesionale – judecator intr-un birou avocatial, avocat intr-un birou de judecator (pentru o mai buna intelegere a problemelor cu care se confrunta fiecare profesie).
Revista care trateaza probelemele specifice ale celor doua profesii si ale comunicarii dintre ele.
Traininguri de dezvoltare a abilitatilor individuale de comunicare si de gestionare a emotiilor.
Dialog continuu intre cele doua profesii si cai de comunicare deschise in eventualitatea unor incidente, incercarea de rezolvare a conflictelor in interiorul celor doua profesii.
Sa nu se comunice hotararile judecatoresti in vederea curgerii termeenelor de exercitare a cailor de atac in perioada vacantei de Craciun si a vacantei judecatoresti, pentru ca si avocatii sa aiba o previzibilitate pentru a putea pleca in concediu.
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii