Modificarile la Codul de procedura penala atacate de Iohannis la CCR
Data: 10 July 2018, 16:48 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1212 afisari
Presedintele Romaniei Klaus Iohannis (foto) a trimis Curtii Constitutionale marti, 10 iulie 2018, o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara.
Presedintele arata in sesizare ca cele doua legi au fost adoptate cu incalcarea principiului bicameralismului: “Curtea a stabilit doua criterii esentiale (cumulative) pentru a se determina cazurile in care prin procedura legislativa se incalca principiul bicameralismului: pe de o parte, existenta unor deosebiri majore de continut juridic intre formele adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului si, pe de alta parte, existenta unei configuratii semnificativ diferite intre formele adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului”.
In sesizarea de neconstitutionalitate se precizeaza ca in Decizia nr. 624/2016, Curtea a aratat ca in Camera decizionala se pot aduce modificari si completari propunerii legislative, dar Camera decizionala „nu poate insa modifica substantial obiectul de reglementare si configuratia initiativei legislative, cu consecinta deturnarii de la finalitatea urmarita de initiator”.
Extras din sesizare:
“Domnului VALER DORNEANU
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
In temeiul dispozitiilor art. 146 lit. a) din Constitutie si ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formulez urmatoarea
SESIZARE DE NECONSTITUTIONALITATE
asupra
Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara
Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara a fost transmisa de catre Parlament Presedintelui Romaniei, in vederea promulgarii la data de 22 iunie 2018. Prin modul in care a fost adoptata, precum si prin continutul normativ, legea mentionata contravine normelor si principiilor prevazute la art. 1 alin. (3), (4) si (5), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) si (3), art. 24, art. 61, art. 64, art. 75, art. 124 alin. (2) si (3), art. 126 alin. (1) si art. 147 alin. (4) din Constitutie, pentru motivele prezentate in cele ce urmeaza.
I. Aspecte extrinseci de neconstitutionalitate. Incalcarea prevederilor art. 61 alin. (2) coroborate cu cele ale art. 75 din Constitutie
Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara a fost adoptata cu incalcarea principiului bicameralismului. Acest principiu izvoraste din art. 61 alin. (2) si art. 75 din Constitutie si a fost dezvoltat de Curtea Constitutionala printr-o constanta jurisprudenta (Decizia nr. 710/2009, Decizia nr. 413/2010, Decizia nr. 1.533/2011). In aceasta jurisprudenta, Curtea a stabilit doua criterii esentiale (cumulative) pentru a se determina cazurile in care prin procedura legislativa se incalca principiul bicameralismului: pe de o parte, existenta unor deosebiri majore de continut juridic intre formele adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului si, pe de alta parte, existenta unei configuratii semnificativ diferite intre formele adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului. Chiar daca aplicarea acestui principiu nu poate deturna rolul de Camera de reflectie a primei Camere sesizate (potrivit Deciziei nr. 1/2012), legiuitorul trebuie sa tina cont de limitele impuse de principiul bicameralismului. In Decizia nr. 624/2016, Curtea a aratat ca in Camera decizionala se pot aduce modificari si completari propunerii legislative, dar Camera decizionala 'nu poate insa modifica substantial obiectul de reglementare si configuratia initiativei legislative, cu consecinta deturnarii de la finalitatea urmarita de initiator'".
>>Textul integral al sesizarii
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii