Mobilizarea UNBR in contextul starii de urgenta
Data: 18 March 2020, 13:20 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1594 afisari
Uniunea Nationala a Barourilor din Romania – condusa de avocatul Traian Briciu (foto) – a anuntat marti, 17 martie 2020, o masura luata dupa ce presedintele Klaus Iohannis a decretat starea de urgenta.
Este vorba despre constituirea unei comisii de lucru care evalueaza impactul starii de urgenta asupra avocaturii si decide asupra masurilor care trebuie luate la nivelul profesiei pentru aplicarea decretului prezidential.
De asemenea, comisia de lucru va prelua toate propunerile avocatilor si le va pune miercuri, 18 martie 2020, in dezbaterea Comisiei Permanente a UNBR.
Comunicatul UNBR:
„Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (UNBR) isi manifesta intreaga disponibilitate de a colabora cu Consiliul Superior al Magistraturii, cu Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu autoritatile competente si cu ceilalti parteneri ai justitiei in vederea punerii in aplicare a Decretului Presedintelui Romaniei nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, Anexa nr. 1, Capitolul V, Domeniul Justitie.
Avand in vedere ca dispozitiile prevazute de Capitolul V, Anexa 1 din Decretul sus mentionat presupun concursul avocatilor si al celorlalti parteneri ai justitiei, consideram ca este nevoie solidaritate si cooperare coordonata la nivelul factorilor implicati.
In contextul emiterii Decretului prezidential de instituire a starii de urgenta, UNBR a convocat Comisia Permanenta si decanii barourilor in cadrul unei videoconferinte extraordinare, care a avut loc in seara zilei de 16 martie 2020, in care s-a hotarat ca fiecare barou sa ia masurile necesare pentru asigurarea permanentei serviciilor de asistenta judiciara, in cauzele prevazute in Decretul Presedintelui Romaniei la art. 42 si 43 din Anexa nr. 1, Capitolul V, Domeniul Justitie.
Activitatea avocatilor va continua in reprezentarea si asistenta juridica a clientilor, cu respectarea normelor sanitare impuse de Decretul sus-mentionat si a restrangerilor generate de reducerea activitatii in domeniul justitiei in aceleasi conditii normative.
Pentru contracararea dificultatilor generate de aplicarea in concret, in domeniul justitiei, a masurilor dispuse prin Decretul Presedintelui Romaniei privind instituirea starii de urgenta dar si a posibilelor efecte economice globale, semnalate de decanii care au participat la videoconferinta de aseara, a fost decisa constituirea unei comisii de lucru, privind evaluarea impactului starii de urgenta asupra avocaturii si a masurilor care trebuie luate la nivelul profesiei in aplicarea Decretului prezidential.
Intrucat aplicarea masurilor cu privire la justitie din Decretul prezidential presupune o comunicare mai stransa, mai rapida si mai interactiva a UNBR cu avocatii, comisia de lucru va prelua toate propunerile acestora privind masuri pe care le-ar avea in vedere si pe care le-ar dori adoptate la nivel profesional si guvernamental si le va pune in dezbaterea Comisiei Permanente a UNBR din data de 18 martie 2020, in sistem videoconferinta.
Avocatii raman alaturi de justitiabili si de ceilalti parteneri ai actului de justitie, pentru apararea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor”.
Decizia Comisiei Permanente a UNBR nr. 85 din 17 martie 2020:
„In baza dispozitiilor art. 67 alin. (1) lit. a), h) si alin. (3) din Legea nr. 51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
Pentru punerea in aplicare a prevederilor Decretului Presedintelui Romaniei nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 212 din 16 martie 2020 (in continuare Decretul),
In considerarea faptului ca suntem in prezenta un context exceptional care nu putea fi previzionat, care vizeaza interesul public general si care constituie o situatie extraordinara, ce impune masuri exceptionale,
Avand in vedere ca, pe durata starii de urgenta, activitatea de judecata continua in cauzele de urgenta deosebita, precum si, in cauzele prevazute in decret, continua si activitatea de urmarire penala si cea a judecatorilor de drepturi si libertati,
Presedintele Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (UNBR)
DECIDE:
Art. 1. – Barourile vor lua masurile corespunzatoare pentru asigurarea permanentei functionarii pentru a asigura, pe durata starii de urgenta, desfasurarea actului de justitie, in conditiile prevazute de decret.
(2) Barourile vor lua masurile corespunzatoare pentru asigurarea regulilor de disciplina sanitara si pentru organizarea activitatii astfel incat sa fie evitat, pe cat posibil, contactul direct intre persoane, inclusiv prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare. Departamentul IT al UNBR va acorda suport tehnic tuturor barourilor care solicita in vederea implementarii unui sistem videoconferinta.
(3) UNBR va continua masurile corespunzatoare pentru asigurarea regulilor de disciplina sanitara si pentru organizarea activitatii astfel incat sa fie evitat, pe cat posibil, contactul direct intre persoane, inclusiv prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare, astfel cum sunt mentionate in Anuntul din 11 martie 2020, dar si altele suplimentare:
- dezinfectarea in conditii speciale a spatiilor de la sediul UNBR in care au acces avocatii si personalul angajat;
- suspendarea activitatilor cu publicul pana la finalizarea starii de urgenta; cei interesati pot remite solicitari/adrese catre adresa de email: unbr@unbr.ro sau la fax nr. 021-313-4880;
- lucrul la domiciliu al personalului care are posibilitatea de a-si desfasura activitatea de acasa;
- decalarea programului de lucru al personalului UNBR care va fi prezent la sediul Uniunii, in 3 intervale orare (08.00, 09.00, 10.00), pentru aceeasi perioada.
Art. 2. – (1) Barourile vor dispune masurile corespunzatoare, in limita posibilului, pentru a asigura, la cererea avocatilor, comunicarea prin mijloace la distanta cu instantele si parchetele, pentru punerea in aplicare a prevederilor art. 42 si 43 din Anexa 1 la Decret.
(2) Barourile vor monitoriza si vor informa UNBR asupra modului de aplicare a art. 42 alin. (1) din Anexa 1 la Decret, cu referire la cauzele de urgenta deosebita, pentru a se asigurarea caracterul uniform al acestora.
(3) Barourile vor avea in vedere ca in comunicarea cu avocatii sa atraga atentia cu privire la urmatoarele:
1. Formele de exercitare a profesiei nu isi vor inceta activitatea. Desi prezenta in spatiile reprezentand sediul profesional este de asteptat sa fie mai redusa decat in mod normal, este important ca in aceasta perioada semnalul sa fie in sensul continuarii activitatii. In pofida reducerii activitatii instantelor, activitatea juridica va avea o pondere semnificativa in societate si in aceasta perioada, iar avocatii trebuie sa sustina aceasta nevoie sociala.
2. Cu respectarea stricta a regulilor de concurenta prevazute in Statutul profesiei de avocat, se recomanda ca avocatii sa ramana in stransa legatura cu clientii, fiind incurajata discutarea cu clientii curenti despre problemele juridice intampinate in aceasta perioada, cum ii afecteaza starea de urgenta activitatea sau ce anume planuri de organizare au in vedere si daca pot fi ajutati.
3. Se recomanda ca formele de exercitare a profesiei sa adopte din timp masuri suplimentare pentru:
a) protejarea documentelor pentru situatia in care cladirea sediului profesional ar face obiectul unei interventii pentru dezinsectie;
b) facilitarea accesului la documentele pentru activitatea curenta in cazul imposibilitatii accesului in cladirea sediului (scanarea documentelor; documentele confidentiale tinute in dulapuri inchise etc.).
Aceste scenarii sunt posibile si fiecare forma de exercitiu a profesiei trebuie sa aiba un plan care sa ii permita desfasurarea activitatii in aceste situatii.
4. Se recomanda ca formele de exercitare a profesiei sa adopte norme clare privind masuri de disciplina sanitara si de organizare a activitatii, precum:
a) Avocatii colaboratori sau salarizati in interiorul profesiei, precum si personalul de suport vor lucra de acasa, in masura in care prezenta lor la birou nu este strict necesara; se vor stabili norme interne pentru o buna comunicare in echipele de lucru.
b) Pentru cei care lucreaza de la domiciliu:
- sa fie disponibili in acelasi regim ca si in timpul activitatii anterioare starii de urgenta;
- sa fie utilizate mijloacele de comunicare on-line; se pot institui, acolo unde este cazul, retele care sa sustina conectarea simultana a mai multor utilizatori;
- este important ca avocatii care isi desfasoara activitatea in cadrul unei forme de exercitare a profesiei sa comunice proactiv iar nu numai atunci cand sunt solicitati de coordonatori; perioada aceasta reprezinta o trecere in alt registru de lucru iar nu o vacanta.
c) In cazul in care este strict necesara prezenta la sediul profesional/sedii secundare:
- in cazul in care exista riscul minim sau sporit de infectie (din cauza unor contacte cu persoane infectate etc.) sa fie anuntat avocatul coordonator, fiind interzisa prezenta la birou;
- pastrarea unei distante de minimum 2 metri unul fata de celalalt;
- folosirea, in masura in care aspectele logistice permit, a unei singure incaperi pentru fiecare persoana;
- intalnirile cu clientii se fac numai daca este strict necesar; este recomandabil ca numarul persoanelor prezente la aceste intalniri sa fie restrans, intalnirile sa se faca de principiu, intr-o singura incapere”.
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii