MJ. Strategia Nationala Anticoruptie 2016–2020, in dezbatere publica

Data: 21 June 2016, 12:01 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1374 afisari

Ministerul Justitiei a lansat in dezbatere publica proiectul de hotarare a Guvernului privind aprobarea Strategiei Nationale Anticoruptie pe perioada 2016–2020, a seturilor de indicatori, riscurilor asociate obiectivelor si masurilor din strategie si a surselor de verificare, a inventarului masurilor de transparenta institutionala si de prevenire a coruptiei, precum si a standardului de publicare a informatiilor de interes public.


Potrivit MJ, propunerile si observatiile referitoare la proiectul de act normativ supus dezbaterii pot fi transmise in scris, pana la data de 1 iulie 2016, pe adresa Ministerului Justitiei, str. Apolodor nr. 17, sector 5, Bucuresti, pe fax, la nr. 037 204 1060 sau la adresa de e-mail sna@just.ro.

Comunicatul MJ privind proiectul SNA 2016–2020:

Ministerul Justitiei supune dezbaterii publice proiectul de hotarare a Guvernului privind aprobarea Strategiei Nationale Anticoruptie (SNA) 2016–2020.

La elaborarea strategiei au fost avute in vedere concluziile si recomandarile auditului independent al SNA 2012-2015, realizat cu sprijinul Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE).

In termen de trei luni de la aprobarea strategiei, toate institutiile publice centrale si locale, inclusiv cele subordonate, coordonate, aflate sub autoritate, precum si intreprinderile publice, vor indeplini procedurile de aderare la strategie, iar in termen de sase luni vor elabora si transmite Ministerului Justitiei planurile de integritate aferente.

Ministerul Justitiei va prezenta, in iulie 2018, un raport intermediar de progrese si, dupa caz, propuneri de actualizare a strategiei.

Ce propune Strategia Nationala Anticoruptie (SNA) 2016-2020

Scopul principal al SNA[1] 2016-2020 este promovarea integritatii, prin aplicarea riguroasa a cadrului normativ si institutional de prevenire si combatere a coruptiei in Romania.

Pentru fiecare tip de interventie, sunt identificate obiective generale si specifice. Toate acestea sunt dezvoltate prin asumarea transparentei decizionale si a guvernarii deschise ca principii ale prezentului document strategic, dublate de o abordare axata pe trei directii de interventie strategica in domeniul anticoruptie: prevenire, educatie si combatere.

SNA 2016–2020 propune cresterea calitatii si impactului implementarii prevederilor privind transparenta institutionala in sectorul public. Efectul masurilor de transparenta institutionala va fi in continuare potentat prin corelarea SNA cu actiunile asumate prin Parteneriatul pentru Guvernare Deschisa.

Totodata, sunt propuse modificari legislative privind trei dintre masurile preventive care nu si-au dovedit pana acum eficienta in practica (consilierul de etica, interdictiile post-angajare si protectia avertizorului de integritate).

Strategia mentine paradigma care a stat la baza SNA 2012–2015, si anume aceea a asimilarii cu un esec de management a oricarui nou dosar al Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) si al Agentiei Nationale de Integritate (ANI). Aceasta abordare va fi consolidata prin introducerea unor mecanisme concrete de gestionare a esecului de management prin evaluari ex-post, dezvoltarea de masuri particularizate post incident si corelarea evaluarii performantei manageriale cu cea a integritatii institutionale.

SNA 2016–2020 va continua sa acorde prioritate masurilor preventive in sectoarele expuse la coruptie. Progresul limitat al preventiei in intervalul 2012–2015 a condus la alegerea strategica de a mentine sectoarele identificate in strategia anterioara si suplimentarea acestora cu cele ale educatiei si sanatatii. Strategia reflecta, totodata, cele mai recente angajamente asumate de Romania in plan international in cadrul Summit-ului Anticoruptie de la Londra, fiind incluse masurile anticoruptie aferente Parteneriatului pentru o Guvernare Deschisa, recomandarile GRECO din rundele III si IV de evaluare, precum si reiterarea unui obiectiv strategic national – aderarea la OCDE, inclusiv la Conventia si Grupul de lucru anti-mita.

Strategia urmareste cresterea gradului de cunoastere si intelegere a standardelor de integritate de catre angajati si de catre beneficiarii serviciilor publice,consolidarea performantei in combaterea coruptiei prin mijloace penale si administrative, cu accent pe stabilitatea legislativa si institutionala a cadrului

anticoruptie care a generat performante in activitatea DNA si ANI, precum si cresterea gradului de recuperare a produselor infractiunilor, urmand cele mai bune practici din alte state membre UE si consolidarea practicii judiciare, prin nou-infiintata Agentie Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI).

Implementarea SNA

SNA 2016–2020 continua abordarea strategiei precedente in ceea ce priveste implementarea la nivelul autoritatilor si institutiilor publice a planurilor de integritate. Astfel, fiecare institutie care adera la SNA urmeaza sa isi dezvolte propriul plan de integritate, inclusiv companiile cu capital de stat. Secretariatul tehnic al SNA, asigurat de Ministerul Justitiei (MJ), va continua sa ofere expertiza, indrumare si suport metodologic pentru aceste demersuri. Pentru autoritatile publice locale, MJ va continua parteneriatul cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), asigurand in acest fel coordonarea masurilor de implementare a SNA si la nivel local.

Implementarea SNA se va realiza sub autoritatea si in coordonarea ministrului justitiei, cu raportare catre Guvern. Ministerul Justitiei va comunica, anual, Parlamentului Romaniei o sinteza a stadiului implementarii SNA. In sprijinul procesului de monitorizare se vor mentine platformele de cooperare dezvoltate in cadrul SNA 2012-2015: platforma autoritatilor independente si a institutiilor anticoruptie; platforma administratiei publice centrale; platforma administratiei publice locale – coordonata in parteneriat cu MDRAP; platforma mediului de afaceri; platforma societatii civile. Platformele vor fi convocate semestrial sau ori de cate ori este nevoie”.

>>Proiectul de Hotarare

>>Nota de fundamentare

>>Anexa 1

>>Anexa 2

>>Anexa 3

>>Anexa 4

                                                                                                                          

[1]Documentul are un caracter multidisciplinar si este adresat tuturor institutiilor publice reprezentand puterea executiva, legislativa si judecatoreasca, autoritatilor publice locale, mediului de afaceri si societatii civile.

Adauga comentariu

ATENTIE

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*