Discursul ministrului interimar al Justitiei, Ana Birchall, la prezentarea bilantului DNA pe anul 2016

Data: 23 February 2017, 17:16 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1526 afisari

 

Ministrul interimar al Justitiei, Ana Birchall (foto), a afirmat joi, 23 februarie, in discursul sau la prezentarea bilantului DNA pe anul 2016, ca preocuparea institutiei anticoruptie de a dispune masuri asiguratorii in vederea confiscarii speciale, sau a repararii pagubei produse prin infractiune este salutara, insa nu rezulta din raportarea prezentata daca toate bunurile care fac obiectul acestor masuri au fost efectiv identificate si localizate. In calitate de reprezentant al Guvernului, Ana Birchall a subliniat disponibilitatea Executivului de a asigura toata sustinerea pentru activitatea anticoruptie.


Iata discursul integral al ministrului interimar al Justitiei, Ana Birchall:

Domnule presedinte al Romaniei

Doamna presedinte a CSM

Doamna presedinte a inaltei Curti de Casatie si Justitie

Domnule procuror general

Domnule procuror sef al DIICOT

Doamna procuror sef a DNA,

Distinsi membri ai corpului diplomatic,

Doamnelor si domnilor,

Este o onoare sa fiu astazi alaturi de dvs la prezentarea Raportului privind activitatea Directiei Nationale Anticoruptie in anul 2016, o unitate cheie a Ministerului Public.

Implicarea puternica a DNA in combaterea si reducerea fenomenului de coruptie la nivel national prin derularea constanta a unor activitati privind descoperirea, investigarea si aducerea in fata instantelor a cazurilor de coruptie a constituit, cu siguranta, un factor determinant pentru accelerarea reformei sistemului judiciar si, pe cale de consecinta, in lupta anticoruptie.

In calitate de membru al Guvernului Romaniei doresc sa reiterez determinarea actualului executiv de a continua lupta impotriva coruptiei, aceasta fiind o premisa esentiala a consolidarii statului de drept. Este important sa oferim institutiilor din sistemul judiciar parghiile si resursele necesare, pentru a-si indeplini obiectivele, insa eforturile noastre trebuie indreptate, in egala masura, catre protejarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.

Va felicit pentru rezultatele obtinute in combaterea coruptiei si in anul 2016, rezultate concretizate in principal prin cresterea numarului de cauze solutionate prin trimiteri in judecata si mentinerea tendintei de investigare a unor cauze de coruptie complexe, avand in vedere prejudiciul, valoarea sociala afectata, sau calitatea persoanelor cercetate.

Activitatea dumneavoastra a fost evaluata permanent in ultimii 10 ani, in contextul monitorizarii realizate de catre experti ai Comisiei Europene in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, ultimul Raport dat publicitatii in ianuarie 2017 evidentiind, ca de altfel in ultimele 4 rapoarte, progrese in combaterea coruptiei la nivel inalt, prin investigarea si finalizarea cu trimitere in judecata a unor dosare importante, precum si accentuarea activitatii de recuperare a prejudiciilor, prin indisponibilizarea bunurilor, potrivit legii, iar mai departe, prin horararile instantelor sesizate, confiscarea sumelor in cauza.

Remarcam din raportul transmis faptul ca din inculpatii trimisi in judecata in anul 2016, 114 sunt persoane juridice, ceea ce reflecta o aplecare a procurorilor directiei catre utilizarea noilor instrumente de drept penal, asa cum este raspunderea penala a persoanei juridice.

Conform aceluiasi raport de activitate prezentat de dvs, observam ca numarul persoanelor achitate a crescut in 2016 semnificativ fata de 2015: de la 35 in 2015, la 74 in 2016. Suntem convinsi ca vor fi identificate cauzele acestei cresteri, precum masurile de corectare a situatiei.

Este salutara preocuparea DNA de a dispune masuri asiguratorii in vederea confiscarii speciale, sau a repararii pagubei produse prin infractiune. Astfel, conform datelor prezentate de dvs in 2016 au fost dispuse masuri asiguratorii pana la concurenta sumei de 667,94 milioane euro, in crestere cu peste 72% fata de anul 2015. Nu rezulta insa din raportarea prezentata daca toate bunurile care fac obiectul acestor masuri au fost efectiv identificate si localizate, pentru ca pe viitor sa putem recupera aceste sume, dupa definitivarea procesului penal.

Mai mult decat atat, remarcam o implicare din ce in ce mai mare in dosarele DNA a compartimentului de investigatii financiare, care trebuie sa aiba un aport esential in procesul de recuperare a bunurilor provenite din infractiuni. Dispunerea unor masuri asiguratorii trebuie sa fie insotita de identificarea, examinarea si evaluarea riguroasa a bunurilor sechestrate pentru a putea determina o recuperare eficienta a prejudiciilor, sau o punere in executare reusita a masurilor de confiscare dispuse de instanta. Asadar, recuperarea integrala a prejudiciului trebuie sa fie o proritate.

In calitate de reprezentant al guvernului vreau sa va asigur de toata sustinerea in activitatea dumneavoastra, context in care care as dori sa subliniez:

Justitia, in intreg ansamblul sau avand in vedere activitatea instantelor si parchetelor, presupune stabilitate legislativa; Deciziile Curtii Constitutionale ale Romaniei – unele prin care au fost declarate neconstitutionale texte din Codul penal si Codul de procedura penala, altele interpretabil impun punerea in acord a celor doua coduri cu acestea, asa cum legea obliga; Eventualele modificari ale legilor trebuie sa tina seama de importanta valorii sociale aprobata prin incriminarea in cauza, de impactul modificarii respective, aspecte ce pot fi comensurate numai printr-o consultare publica, dar mai ales prin consultarea actorilor din cadrul justitiei, care aplica in litera si spiritul ei, prin interpretare, norma juridica.

Este de apreciat efortul dumneavoastra si al celorlalti procurori, precum si efortul judecatorilor, pentru ca ati reusit, in contextul lipsei unei astfel de punere in acord a legislatiei ori a unor actiuni partiale, sa aplicati normele juridice in sensul realizarii scopului activitatii dumneavoastra, anume finalizarea anchetelor si tragerea la raspundere penala, prin inculpare si trimitere in judecata;

Dupa cum arata si cifrele din Raportul de activitate, combaterea eficienta a coruptiei presupune resursa umana – procurori, ofiteri si agenti de politie judiciara, personal auxiliar de specialitate, specialisti, care sa poata face fata numarului mare de cauze de o complexitate deosebita; Ministerul Justitiei a sprijinit si in 2016 Directia Nationala Anticoruptie in sensul adaptarii schemei de personal, prin suplimentarea unui numar semnificativ de posturi – 85, reprezentand ofiteri si agenti de politie, judecatori si personal contractual. in aceste zile, am transmis pe circuit solicitarea dvs motivata (de la inceputul anului 2016) de suplimentare a schemei de personal avand in vedere necesitatea asigurarii suportului tehnic in investigarea cauzelor de competenta DNA, urmare a adoptarii OUG 6/2016 vizand, intre altele masurile pentru punerea in executare a mandatului de supraveghere tehnica.

Tot in acord cu necesitatea eficientizarii activitatii, apreciez ca resursa materiala trebuie sa fie adecvata, cu atat mai mult cu cat, urmare a OUG 6/2016, punerea in exploatare a mandatelor de supraveghere tehnica se realizeaza numai prin compartimentul dumneavoastra specializat, care a necesitat si necesita o dezvoltare care sa tina pasul cu lupta impotriva coruptiei.

Alaturi de necesitatea prevenirii coruptiei, prevenirea criminalitatii as dori sa aduc sa aduc in atentia dvs modificarile ce se impun a fi aduse legilor justitiei, 303, 304 si 317 din anul 2004, sens in care, pornind de la propunerile care au fost inaintate de catre CSM pana la sfarsitul anului 2015 si urmare a discutiilor si consultarilor avute cu colectivele de magistrati, judecatori si procurori, cu asociatiile profesionale, cu fostul si cu actualul Consiliu Superior al Magistraturii, trebuie sa fie identificate cele mai bune solutii, care sa consolideze independenta justitiei, sa asigure magistratului cel mai bun cadru, prin prisma statutului sau, in vederea desfasurarii unei activitati profesionale lipsite de influente – atat din exterior cat si din interior.

Justitia se face in sala de judecata, iar judecatorul si procurorul trebuie sa fie protejati si pusi la adapost de influentele din exterior, incluzand aici si spectacolul judiciar de la sediile instantelor si parchetelor, firesc poate intr-o democratie tanara, insa asa cum am spus justitia se face in sala de judecata exclusiv pe baza probatoriului existent la dosar.

Stiu, de asemenea, ca mai sunt multe lucruri de facut pentru a contribui la asigurarea spatiului de justitie si stabilitate in care vrem sa traim cu totii. In opinia mea, activitatea DNA, ca de altfel a intregului Minister Public, ca protector a intereselor generale ale societatii, are un impact direct asupra capacitatii statului de a realiza dezvoltarea sistemului judiciar. Cred astfel, ca fiecare avem datoria sa ne aducem contributia pentru intarirea increderii romanilor in actul de justitie. Asa cum am spus mereu, imi doresc ca in Romania sa fie domnia legii.

Nu in ultimul rand, vreau sa va multumesc tuturor pentru eforturile facute in anul care s-a incheiat si sa va felicit pentru rezultatele pe care le-ati obtinut.

Inchei prin a va marturisi, intr-o nota personala, ca o buna parte a responsabilitatilor mele in domeniul afacerilor europene sunt strans legate de activitatea dvs si a tuturor celor care au pe umeri bunul mers al justitiei in Romania. Sunt increzatoare ca veti continua sa aveti rezultate care sa-mi fie si mie de ajutor la portofoliul afacerilor europene, fie ca ne referim la discutiile legate de MCV sau a raportului de tara.

Va doresc mult succes in activitatea dumneavoastra si va incredintez de tot sprijinul in misiunea pe care v-ati asumat-o.

 

Adauga comentariu

ATENTIE

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*