CSM. Precizari privind avertizarile europarlamentarului Monica Macovei referitoare la pretinsa incalcare a MCV
Data: 30 July 2015, 10:20 | autor: A.P. | 0 comentarii | 1743 afisari
Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicitatii, miercuri 29 iulie 2015, cateva precizari privind avertizarile lansate in spatiul public de europarlamentarul Monica Macovei (foto) in legatura cu posibila incalcare a Mecanismului de Cooperare si Verificare, in ipoteza modificarii actualei proceduri de numire a Procurorului General al Romaniei, procurorilor sefi ai DNA si DIICOT, a adjunctilor acestora si a sefilor de sectii.
Comunicatul CSM:
"Avand in vedere campania publica realizata de doamna europarlamentar Monica Macovei si mediata de o parte a presei scrise, unele posturi radio si de televiziune, privind sumbra perspectiva a incalcarii Mecanismului de Cooperare si Verificare in ipoteza modificarii actualei proceduri de numire a procurorului general, procurorilor sefi de la DNA si DIICOT, a adjunctilor acestora si a sefilor de sectii, si pentru o corecta informare a publicului si a doamnei europarlamentar,
Biroul de Informare publica si Relatii cu Mass-Media este abilitat sa redea, mai jos, un extras din traducerea oficiala a textului Raportului Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si verificare – SWD(2015)8final, din data de 28.01.2015 (n.n. - ultimul raport oficial al CE pe MCV privind Romania), publicat pe site-ul Comisiei Europene.
Astfel: 'Comisia invita Romania sa ia masuri in urmatoarele domenii:
1.Independenta justitiei
(...) Sa efectueze o evaluare globala a procedurilor de numire in functii de conducere in cadrul magistraturii, astfel incat pana in luna decembrie 2015 sa existe in acest sens proceduri clare si detaliate, bazate pe modelul procedurilor utilizate pentru numirea presedintelui iCCJ'.
De asemenea, pentru a elimina orice dubiu cu privire la procedurile la care se face referire in Raportul Comisiei Europene, mentionam ca 'procedurile utilizate pentru numirea presedintelui iCCJ' sunt cele reglementate prin Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, art. 53, al carui text este redat mai jos:
'Art. 53 - (1) Presedintele, vicepresedintele si presedintii de sectii ai inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt numiti de catre Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, dintre judecatorii inaltei Curti de Casatie si Justitie care au functionat la aceasta instanta cel putin 2 ani.
(2) Presedintele Romaniei nu poate refuza numirea in functiile de conducere prevazute la alin. (1) decat motivat, aducand la cunostinta Consiliului Superior al Magistraturii motivele refuzului.
(3) Numirea in functiile prevazute la alin. (1) se face pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.
(4) Dispozitiile art. 48 alin. (10) - (12) se aplica in mod corespunzator.
(5) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) isi pot depune candidaturile pentru functia de presedinte sau vicepresedinte al inaltei Curti de Casatie si Justitie ori presedinte de sectie, la Consiliul Superior al Magistraturii, in termen de 30 de zile de la data la care functia de presedinte, vicepresedinte sau presedinte de sectie a devenit vacanta.
(5/1) In cazul in care functiile de presedinte sau vicepresedinte al inaltei Curti de Casatie si Justitie ori de presedinte de sectie devin vacante ca urmare a expirarii mandatului, candidatura se depune cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea mandatului, dar nu mai devreme de 60 de zile pana la momentul in care functia urmeaza a se vacanta.
(6) Revocarea din functie a presedintelui, a vicepresedintelui sau a presedintilor de sectii ai inaltei Curti de Casatie si Justitie se face de catre Presedintele Romaniei la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, care se poate sesiza din oficiu, la cererea unei treimi din numarul membrilor sau la cererea adunarii generale a instantei, pentru motivele prevazute la art. 5/1 alin. (2) care se aplica in mod corespunzator'.
In acest context, propunerile discutate in Comisia nr. 1 a CSM, referitoare la modificarea procedurilor de numire in functie a procurorului general, procurorilor sefi de la DNA si DIICOT, a adjunctilor acestora si a sefilor de sectii sunt in acord cu procedurile de numire in functiile de conducere la ICCJ si cu recomandarea expresa a Comisiei Europene, astfel cum a fost formulata in ultimul raport oficial de evaluare mentionat mai sus".
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii