CSM a refuzat detasarea la UE a unei judecatoare din dosarul lui Voiculescu

Data: 16 June 2022, 18:53 | autor: L.J. | 0 comentarii | 2400 afisari

Sectia pentru judecatori din Consiliul Superior al Magistraturii a refuzat detasarea la Uniunea Europeana a unei judecatoare care a solutionat unul dintre dosarele omului de afaceri Dan Voiculescu (foto 1).



Este vorba despre judecatoarea Isabelle Tocan (foto 2) de la Curtea de Apel Bucuresti, cea care in 2015, alaturi de judecatoarea CAB Corina Daescu, i-a respins lui Voiculescu contestatia in anulare fata de condamnarea la 10 ani de inchisoare primita in 2014 in dosarul ICA / Telepatia. Al treilea magistrat din complet, Dan Lupascu, a facut opinie separata pentru admiterea caii extraordinare de atac si, in consecinta, anularea condamnarii.


Joi, 16 iunie 2022, CSM a publicat Hotararea nr. 1175 din 14 aprilie 2022, prin care a stabilit ca nu este admisibila detasarea unui judecator in cadrul Secretariatului General al Consiliului Uniunii Europene. Hotararea a fost pronuntata ca urmare a solicitarii primite de CSM din partea Reprezentantei Permanente a Romaniei la UE. Mai exact, reprezentanta avea in vedere o detasare de doi ani, incepand din 16 aprilie 2022, cu posibilitatea prelungirii pana la 4 ani.


In replica, Sectia pentru judecatori a stabilit ca secretariatul nu face parte din sistemul instantelor europene si nici nu se regaseste printre celelalte entitati mentionate in Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor unde magistratii pot fi detasati. Au fost exprimate 2 voturi „pentru”, 6 „impotriva” si doua optiuni nule.


Principalul pasaj din hotararea CSM (vezi facsimil):


La nivelul legislatiei Uniunii Europene, detasarea expertilor in cadrul Secretariatului General al Consiliului Uniunii Europene este reglementata prin Decizia (UE) 2015/1027 a Consiliului din 23.06.2015 privind regimul aplicabil expertilor detasati pe langa Secretariatul General al Consiliului si de abrogare a Deciziel 2007/829/CE.


Art. 4 alin. (1) din aceasta decizie prevede ca in cazul expertilor detasati de administratiile publice ale statelor membre, detasarea se pune in aplicare printr-un schimb de scrisori intre directorul general al Directiei Generale Administratie din cadrul Secretariatului General al Consiliului Uniunii Europene si reprezentanta permanenta a statului-membru respectiv.


Decizia (UE) 2015/1027 nu cuprinde vreo dispozitie speciala referitoare la detasarea judecatorilor, context in care isi gasesc aplicare intocmal reglementarile nationale referitoare la detasarea judecatorilor si procurorilor.


Din aceasta perspectiva, art. 58 alin. (1) - (1^2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca:


'(1) Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturil dispune detasarea Judecatorilor si procurorilor, cu acordul scris al acestora, la alte instante sau parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Inspectia Judiciara, Institutul National al Magistraturii, Scoala Nationala de Grefieri, Ministerul Justitiei sau la unitatile subordonate acestuia, la solicitarea acestor institutil. Detasarea in cadrul acestor institutli nu se poate dispune pentru functii de demnitate publica.


(1/1) Judecatorii si procurorii pot ocupa functii in institutii ale Uniunii Europene sau In organizatii internationale daca actul international care reglementeaza conditiile de ocupare a acestora conditioneaza in mod expres accesul la functia respectiva de calitatea de judecator sau procuror.


(1/2) in cazul in care judecatorul sau procurorul si manifesto optiunea de a exercita o functie la institutii ale Uniunii Europene sau organizatii internationale, acesta este eliberat din functia de judecator sau procuror cu rezervarea postului'.


Aceste dispozitii au fost introduse prin Legea nr. 242/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a Deciziei nr. 45/2018 a Curtii Constitutionale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 199/05.03.2018, in cadrul careia s-au retinut, printre altele urmatoarele aspecte:


'172. (...) De asemenea, nu este permisa nici desfasurarea unor activitati in afara tarii care sa puna in discutie incompatibilitatile constitutionale expres consacrate si rolul constitutional al judecatorului / procurorului. Prin urmare, functia de judecator / procuror este incompatibila cu orice alte calitati oficiale in virtutea carora judecatorul / procurorul presteaza activitati in afara granitelor tarii, cu exceptia celor didactice.


173. Curtea nu neaga posibilitatea judecatorului / procurorului de a fi eligibil pentru ocuparea unei functii la institutii ale Uniunii Europene sau organizatii internationale in ipoteza in care actul international incident conditioneaza expres accesul la functia respectiva de calitatea de judecator / procuror. Insa, pentru aceasta, legiuitorul trebuie sa reglementeze o solutie normativa corespunzatoare, in acord cu exigentele Constitutiei. Avand in vedere incompatibilitatea constitutionala expresa, pentru ipoteza in care judecatorul / procurorul opteaza in sensul exercitarii unei astfel de functii, functia detinuta anterior inceteaza, acesta putandu-si relua postul, in conditiile rezervarii sale'.


In interpretarea art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Comisia nr. 1 – 'Legislatie si cooperare interinstitutionala' din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii a decis in sedinta din 14 decembrie 2018 ca este posibila detasarea magistratilor la Grefa Curtii Europene a Drepturilor Omului, avand in vedere ca dispozitiile legale anterior amintite permit detasarea 'la alte instante sau parchete', fara a face distinctia intre instantele nationale si cele internationale, precum si in raport de atributiile postului, competentele si misiunea Curtil Europene a Drepturilor Omului.


Sectia pentru judecatori constata ca Secretariatul General al Consiliulul Uniunii Europene nu face parte din sistemul instantelor europene si nici nu se regaseste printre celelalte entitati mentionate in cuprinsul art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la care Consiliul Superior al Magistraturii ar putea dispune detasarea unul judecator sau procuror.


In acest context, Sectia pentru judecatori observa ca reglementarea actuala prevede ca un judecator sau procuror ar putea ocupa o functie in cadrul unei institutii a Uniunii Europene, insa nu prin detasare, ci doar in conditile prevazute cumulativ la art. 58 alin. (1) si (1) din Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:


- numai daca actul international care reglementeaza conditille de ocupare a functiei respective conditioneaza in mod expres accesul la aceasta de calitatea de judecator sau procuror;


- daca judecatorul sau procurorul isi manifesta optiunea de a exercita o functie la institutii ale Uniunii Europene sau organizatii internationale, acesta este eliberat din functia de judecator sau procuror, cu rezervarea postului.


Din aceasta perspectiva, Sectia pentru judecatori retine ca in cuprinsul solicitarii nu s-a invederat faptul ca 5 accesul la functia din cadrul Directoratului Justitie si Afaceri Interne (pentru care s-a solicitat detasarea) ar fi conditionat in mod expres de calitatea de judecator, iar un asemenea aspect nu rezulta nici din cuprinsul Deciziei (UE) 2015/1027.


Avand in vedere solicitarea formulata si tinand cont de prevederile legale anterior. expuse, Sectia pentru judecatori apreciaza ca nu este posibila detasarea unui judecator la Secretariatul General al Consiliului Uniunii Europene”.

 


Adauga comentariu

ATENTIE

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*