CCR: Neconstitutionalitatea Comisiei pentru modificarea legilor securitatii nationale
Data: 06 June 2018, 16:07 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1796 afisari
Curtea Constitutionala a admis miercuri, 6 iunie 2018, sesizarea de neconstitutionalitate formulata de Grupul parlamentar al Partidului National Liberal si a constatat ca dispozitiile din Hotararea Parlamentului pentru constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului privind analizarea si actualizarea cadrului normativ cu incidenta in domeniul securitatii nationale sunt neconstitutionale.
In cadrul aceleiasi sedinte, judecatorii constitutionali au admis obiectia de neconstitutionalitate formulata de presedintele Romaniei si au constatat ca Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.55/2016 privind reorganizarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. si infiintarea Companiei Nationale de Investitii Rutiere S.A., precum si modificarea si completarea unor acte normative, este neconstitutionala.
“Curtea a constatat ca legea supusa sesizarii instituie derogari de la un act normativ care stabileste regimul concesionarii bunurilor proprietate publica, ca parte integranta a regimului juridic al proprietatii, astfel incat se impune ca aceasta sa fie aprobata prin intermediul unei legi organice, potrivit art.76 alin.(1) din Constitutie si cu respectarea art.73 alin.(3) lit.m) din Constitutie coroborat cu art.136 alin.(4), si nu ca lege ordinara”.
Comunicatul CCR:
“I. In ziua de 6 iunie 2018, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.a) teza intai din Constitutie si al art.11 alin.(1) lit.A.a) si art.15 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a luat in dezbatere, in cadrul controlului anterior promulgarii, obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.55/2016 privind reorganizarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – S.A. si infiintarea Companiei Nationale de Investitii Rutiere S.A., precum si modificarea si completarea unor acte normative, obiectie formulata de Presedintele Romaniei.
In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a admis obiectia de neconstitutionalitate formulata si a constatat ca Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.55/2016 privind reorganizarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. si infiintarea Companiei Nationale de Investitii Rutiere S.A., precum si modificarea si completarea unor acte normative, este neconstitutionala.
Curtea a constatat ca legea supusa sesizarii instituie derogari de la un act normativ care stabileste regimul concesionarii bunurilor proprietate publica, ca parte integranta a regimului juridic al proprietatii, astfel incat se impune ca aceasta sa fie aprobata prin intermediul unei legi organice, potrivit art.76 alin.(1) din Constitutie si cu respectarea art.73 alin.(3) lit.m) din Constitutie coroborat cu art.136 alin.(4), si nu ca lege ordinara.
Totodata, Curtea a constatat ca dispozitiile abrogate prin legea supusa controlului vizeaza aspecte determinante referitoare la raporturile de munca ale personalului Companiei Nationale de Investitii Rutiere - S.A., iar prin modificarile instituite de legea supusa controlului de constitutionalitate se reglementeaza intr-un domeniu care, prin excelenta, apartine legii organice. Prin urmare, adoptarea unei legi in raport de aceste reglementari legale, care se constituie intr-o veritabila reglementare generala in materie, trebuie sa se supuna exigentelor constitutionale ale art.73 alin.(3) lit.p), care statueaza ca 'regimul general privind raporturile de munca se reglementeaza prin lege organica', si, implicit, celor ale art.76 alin.(1) din Constitutie.
Tot din perspectiva criticilor de neconstitutionalitate extrinseci formulate, Curtea a constatat ca Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.55/2016 privind reorganizarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. si infiintarea Companiei Nationale de Investitii Rutiere S.A., precum si modificarea si completarea unor acte normative, a fost adoptata cu incalcarea dispozitiile art.61 alin.(2) raportat la art.75 alin.(3) din Constitutie, referitoare la principiul bicameralismului, astfel cum acesta a fost dezvoltat in jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica Presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si prim-ministrului.
II. In aceeasi zi, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.l) din Constitutie si al art.27 alin.(1) din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, s-a pronuntat asupra urmatoarelor sesizari de neconstitutionalitate:
A. Sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii Parlamentului Romaniei nr.19/2018 pentru constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului privind analizarea si actualizarea cadrului normativ cu incidenta in domeniul securitatii nationale, sesizare formulata de Grupul parlamentar al Partidului National Liberal.
In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi:
1. A admis sesizarea de neconstitutionalitate formulata de Grupul parlamentar al Partidului National Liberal si constata ca dispozitiile art.1 lit.e) teza intai din Hotararea Parlamentului nr.19/2018 pentru constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului privind analizarea si actualizarea cadrului normativ cu incidenta in domeniul securitatii nationale sunt neconstitutionale.
2. A respins, ca neintemeiata, sesizarea de neconstitutionalitate si a constatat ca celelalte dispozitii ale Hotararii Parlamentului nr.19/2018 sunt constitutionale in raport de criticile formulate.
B. Sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.1 lit.d) si e), art.2 alin.(4), art.4 alin.(2) si ale pct.2 din Anexa la Hotararea Parlamentului nr.20 /2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru elaborarea Codului administrativ, sesizare formulata de Grupul parlamentar al Partidului Uniunea Salvati Romania.
In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi:
1. A admis sesizarea de neconstitutionalitate formulata de Grupul parlamentar al Partidului Uniunea Salvati Romania si constata ca dispozitiile art.1 lit.e) teza intai din Hotararea Parlamentului nr.20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru elaborarea Codului administrativ sunt neconstitutionale.
2. A respins, ca inadmisibila, sesizarea privind dispozitiile art.4 alin.(2) si ale pct.2 din Anexa la Hotararea Parlamentului nr.20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru elaborarea Codului administrativ;
3. A respins, ca neintemeiata, sesizarea de neconstitutionalitate si constata ca dispozitiile art.1 lit.d) si ale art.2 alin.(4) din Hotararea Parlamentului nr.20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru elaborarea Codului administrativ sunt constitutionale in raport de criticile formulate.
Pentru pronuntarea ambelor solutii de admitere mentionate la pct.II, Curtea a retinut ca dispozitiile art.1 lit.e) teza intai din Hotararea Parlamentului nr.19/2018 si cele art. art.1 lit.e) teza intai din Hotararea Parlamentului nr.20/2018, avand continut identic, potrivit caruia 'Comisia poate avea rol de initiator al propunerilor legislative in domeniul (…)' contravin prevederilor art.74 alin.(1) din Constitutie, care prevad expres si limitativ titularii dreptului de initiativa legislativa, si anume Guvernul, deputatii, senatorii si, cu indeplinirea unor conditii speciale, un numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot. Nefiind inclusa in aceasta enumerare, o comisie parlamentara nu poate exercita in nume propriu acest drept, deoarece reprezinta o entitate distincta de cea a membrilor sai parlamentari, doar acestia din urma avand dreptul de initiativa legislativa, in virtutea rolului lor constitutional.
Deciziile sunt definitive si general obligatorii si se comunica Presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului.
Argumentele retinute in motivarea solutiilor pronuntate de Plenul Curtii Constitutionale vor fi prezentate in cuprinsul deciziilor, care se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii