STATUTUL SENATORILOR SI DEPUTATILOR - “Singura posibilitate pe care o are partidul sau alegatorii nemultumiti de activitatea unui deputat este sa nu il realeaga”
Data: 20 March 2019, 11:18 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1162 afisari
Curtea Constitutionala a dat publicitatii motivarea Deciziei 629/2018 privind obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.96/2006 privind statutul deputatilor si al senatorilor, obiectie formulata de Presedintele Romaniei.
In motivarea obiectiei de neconstitutionalitate se arata ca articolul unic pct.1 [cu referire la art.37 alin.(2)] din lege incalca art. 11 din Constitutie, intrucat nesocoteste obligatiile care ii revin Romaniei in temeiul art.8 paragrafele 1 si 2 si art. 18 din Conventia Natiunilor Unite impotriva coruptiei, adoptata la New York la 31 octombrie 2003 si ratificata prin Legea nr.365/2004. Astfel, aceasta conventie defineste traficul de influenta, fara a face distinctie intre tipurile de foloase, materiale sau nemateriale, singura conditie impusa fiind ca folosul sa fie necuvenit. Autorul obiectiei arata ca in acelasi sens este si art.291 din Codul penal cu referire la infractiunea de trafic de influenta, fiind invocata si Decizia Curtii Constitutionale nr.489 din 30 iunie 2016 in privinta intelesului sintagmei 'alte foloase',cuprinsa in textul art.291 din Codul penal. Se apreciaza ca prin modificarile aduse de legea supusa controlului de constitutionalitate se instituie posibilitatea ca deputatii sau senatorii sa obtina foloase nemateriale, prin intermedierea realizata intre cetateni si organele administratiei publice centrale sau locale sau intre alesii locali si autoritatile publice centrale, respectiv intre potentialii investitori si autoritatile publice locale. Foloasele nemateriale pot fi reprezentate de oferirea unui titlu sau a unei distinctii, avansarea in cariera, oferirea unui loc eligibil in cazul unor alegeri locale sau parlamentare, promovarea unei initiative legislative etc. Prin urmare, se sustine ca aceasta prevedere intra in contradictie chiar cu reglementarea infractiunii de trafic de influenta din actele amintite.
Articolul unic pct.1 [cu referire la art.37 alin.(2)]: „(2) In baza mandatului reprezentativ, deputatii si senatorii actioneaza in interesul poporului, putand astfel sa intermedieze in orice mod, fara a pretinde sau primi bani sau alte foloase materiale, relatia dintre cetateni si organele administratiei publice centrale si locale si serviciile si directiile din subordinea acestora, relatia dintre alesii locali si autoritatile publice centrale, dar si dintre potentialii investitori si autoritatile publice locale”.
In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi:
-a admis obiectia de neconstitutionalitate formulata si a constatat ca dispozitiile articolului unic pct.1 [cu referire la art.37 alin.(2)] din Legea pentru modi-ficarea şi completarea Legii nr.96/2006 privind statutul deputaţilor şi al senatorilor sunt neconstitutionale;
-a respins, ca neintemeiata, obiectia de neconstitutionalitate formulata si a constatat ca dispozitiile articolului unic pct.2 [cu referire la art.39 alin.(3) si (4)] din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.96/2006 privind statutul deputaţilor şi al senatorilor sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.
Extras din decizia CCR:
Citește continuarea pe Monitorul Justiției
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii