LEGEA FINANTARII PARTIDELOR SI A CAMPANIEI ELECTORALE - “Parlamentul a procedat la reexaminarea legii fara a constata incetarea efectiva a procesului legislativ propriu legii examinate prin Decizia nr.718 din 8 noiembrie 2017, cu optiunea de a initia ulterior o noua procedura de legiferare, dar cu respectarea indicatiilor din decizie”
Data: 06 July 2018, 12:13 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1155 afisari
Curtea Constitutionala a dat publicitatii motivarea Deciziei 432 din 21 iunie 2018, prin care a admis obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, obiectie formulata de un numar de 80 de deputati apartinand Grupului parlamentar al Partidului National Liberal si Grupului parlamentar al Uniunii Salvati Romania.
Curtea a constatat incalcarea art.147 alin.(4) din Constitutie, deoarece, la adoptarea legii examinate, Parlamentul a procedat contrar considerentelor retinute in parag. 59 al Deciziei nr.718 din 8 noiembrie 2017, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.998 din 15 decembrie 2017, in sensul ca procesul legislativ pentru adoptarea acestei legi nu a incetat efectiv, ci a continuat prin demararea procedurii de reexaminare a legii. Aceasta, insa, este o procedura ce se declanseaza de drept in temeiul art.147 alin.(2) din Legea fundamentala, in situatia in care Curtea constata neconstitutionalitatea unor dispozitii dintr-o lege inainte de promulgare, si nu a legii, in ansamblul sau. Or, prin Decizia nr.718 din 8 noiembrie 2017, Curtea a constatat neconstitutionalitatea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, in integralitatea sa.
Extras din decizia CCR:
“Autorii sesizarii prezinta situatia de fapt, potrivit careia legea criticata a fost initiata in 2016, a fost adoptata de cele doua Camere (in septembrie, respectiv octombrie 2017) si apoi a fost supusa procedurii de reexaminare, ca urmare a Deciziei nr.718 din 8 noiembrie 2017, prin care Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionalitatea legii, in ansamblul sau. In cadrul procedurii de reexaminare a legii desfasurate la Senat (Camera de reflectie), a fost primit raportul de respingere al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, impreuna cu Comisia pentru administratie publica si organizarea teritoriului si Comisia pentru constitutionalitate, libertati civile si monitorizare a executarii hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului.
In data de 19 martie 2018, legea a fost respinsa in Plenul Senatului cu 101 voturi pentru, niciun vot impotriva si nicio abtinere. La Camera Deputatilor, procedura reexaminarii legii a debutat la data de 26 martie 2018. La data de 11 aprilie a fost primit raportul de adoptare emis de Comisia juridica, de disciplina si imunitati, prin care a fost admis un amendament, iar, la data de 9 mai 2018, legea a fost adoptata cu 165 de voturi pentru, 90 impotriva si 5 abtineri.
Incalcarea art.147 alin.(4) din Constitutie este sustinuta prin invocarea Deciziei nr.718 din 8 noiembrie 2017, prin care Curtea a constatat ca legea, in forma sa initiala supusa controlului de constitutionalitate, 'contravine principiului bicameralismului'. Intr-o atare situatie, in care legea a fost declarata neconstitutionala in ansamblu, obligatia de punere in acord cu decizia Curtii Constitutionale nu subzista, ci, potrivit jurisprudentei Curtii, consecinta consta in incetarea procesului legislativ in privinta respectivei reglementari. Optiunea de legiferare in aceeasi materie presupune parcurgerea tuturor fazelor procesului legislativ prevazut de Constitutie si de regulamentele celor doua Camere ale Parlamentului. (...)
Parlamentul a procedat la reexaminarea legii, fara a constata incetarea efectiva a procesului legislativ propriu legii examinate prin Decizia nr.718 din 8 noiembrie 2017, cu optiunea de a initia ulterior o noua procedura de legiferare, dar cu respectarea indicatiilor din decizie. Astfel, in cadrul procedurii de reexaminare a legii, Senatul a respins legea, iar Camera Deputatilor a adoptat-o. In acord cu cele retinute in precedent, Curtea subliniaza ca, in cazul legii supuse controlului in prezentul dosar, ca, de altfel, in cazul oricarei legi constatate ca fiind neconstitutionale in ansamblul sau, nepromulgate inca, este necesara initierea unui nou proces legislativ, si nu declansarea procedurii de reexaminare. in situatia legii examinate in cauza de fata, legiuitorul, cu prilejul declansarii unei noi proceduri parlamentare de legiferare, trebuie sa ataseze noii propuneri legislative o expunere de motive concordanta cu obiectul sau de reglementare, precum si cu obiectivele principale si finalitatea urmarite de autorul initiativei legislative, si, evident, sa respecte exigentele principiului bicameralismului, pentru a corecta viciile de constitutionalitate extrinseca constatate prin Decizia nr.718 din 8 noiembrie 2017”.
>>Decizia 432 din 21 iunie 2018
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii