CCR A RESPINS OBIECTIA LUI IOHANNIS - “Dispozitia criticata nu necesita o definire expresa in cadrul actului normativ”
Data: 26 July 2019, 11:15 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1670 afisari
Lumea Juridica prezinta motivarea Deciziei 311/2019 privind solutionarea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea si completarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, obiectie formulata de Presedintele Romaniei.
In motivarea obiectiei de neconstitutionalitate sunt formulate critici de neconstitutionalitate extrinseca si intrinseca.
Cu privire la criticile de neconstitutionalitate extrinseca, se arata ca legea supusa controlului de constitutionalitate a fost adoptata cu nerespectarea prevederilor art.61 alin.(2) si art.75 alin.(1) din Constitutie, intrucat a fost incalcata competenta Camerei Deputatilor – prima Camera sesizata – care nu a mai dezbatut textele adoptate de Senat – Camera decizionala, astfel incat a fost nesocotit principiul constitutional in virtutea caruia o lege nu poate fi adoptata de o singura Camera. Dispozitiile constitutionale care statueaza cu privire la principiul bicameralismului nu permit excluderea unei Camere din mecanismul legiferarii. Se mai sustine ca textele adoptate de catre fiecare dintre cele doua Camere sunt diferite, atat din punct de vedere formal, cat si din punctul de vedere al continutului.
Cu privire la criticile de neconstitutionalitate intrinseca, se sustine ca art.I pct.1 din Legea pentru modificarea si completarea Legii administratiei publice locale nr.215/2001 [cu referire la introducerea unui nou alineat, alin.(3), la art.34 din Legea nr.215/2001] contravine art.1 alin.(3) privind valorile supreme ale statului de drept si alin.(5) privind obligativitatea respectarii Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, in componenta referitoare la calitatea legilor, din Constitutie si prin raportare la Legea nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
Autorul obiectiei sustine, in esenta, ca art.I pct.1 din legea criticata creeaza un paralelism legislativ cu art.38 alin.(2) din Legea nr.215/2001, potrivit caruia 'Consiliul local isi exercita mandatul de la data constituirii pana la data declararii ca legal constituit a consiliului nou-ales'. Asadar, norma in vigoare circumstantiaza momentul de debut al mandatului consiliului local la data declararii ca legal constituit a consiliului nou-ales, iar art.I pct.1 din legea criticata la ziua anterioara datei de constituire a noului consiliu local, acest mod de reglementare fiind contrar prevederilor art.16 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentruelaborarea actelor normative.
Extras din decizia CCR:
Citește continuarea pe Monitorul Justiției
Adauga comentariu
ATENTIE
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate.
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii